Träning behövs och är beställd

Kommentera
Har varit med Sara i manegen tidigt på morgonen flera gånger. Är riktigt bra att rida före jobbet. Hinner komma dit före fikat klockan nio. Bra med flextid på jobbet 😊
Ibland när vi kommer till ridhuset skall Peter harva iordning underlaget men han är så bussig och börjar med en annan manege i stället. Vi vill ju helst rida i den stora.
Ratzia har varit väldigt på och ivrig. När jag börjat trava så är det som om skritt inte finns längre. Sen gjorde jag misstaget att försöka göra enkla byten. Den lilla skritten som skall vara där gick inte alls att få fram.
Backade och gjorde avbrott till trav och ny galopp fungerade bättre.
Men att sakta av till skritt och lugnt skritta en bit innan det blir annan gångart är omöjligt. Ratzia skrittar några steg för att takta sen. Försöker sitta som en hösäck och inte störa henne, försöker jobba skritten, försöker göra lite skänkelvikningar, försöker ge längre tygel, inget fungerar.
Longerade henne härom dagen med equiband och hade två tömmar. Var mer som " dubbellongering" än tömkörning då jag stod i mitten och Ratzia gick på volten.
Tänkte att nu ska jag öva avsaktning till skritt. Efter några varv i trav saktade jag av henne och tänkte att hon skulle skritta ca ett halvt varv innan det var trav igen. Nu satt jag ju inte på och störde. Även det var väldigt svårt. Ratzia ville igång i trav direkt. Hon har väldigt bra skritt så det är ju synd om hon inte kan visa den om vi skulle få för oss att tävla.
Insåg att nu måste jag ha hjälp. Ringde Eva och sa att nu är vi så friska att vi vill träna igen. Så på tisdag ska det bli första lektionen sen september förra året. Ska bli kul. 
Sara tränade Ratzia för Lennart Lindelöw i veckan. Först tyckte han att hon var tjock men när han hade tagit på henne så sa han att hon nog ser ut så. Vi försöker banta henne och minska på kraftfoder, får minimalt nu, samt ge mindre hö men man ser ingen skillnad.
Hoppningen gick bra och Ratzia var pigg och glad. Kanske inte så kvick i benen som före skadan men det kan man nog inte begära.
Jag har klippt Ratzia och Bill helt. Det blev ju varmt igen så de var så varma i all päls de satt. Var nog nån månad sen de klipptes. Såg knappt gränserna vid sadeln från förra klippningen.
Hedda är också klippt men bara hals och bog fram till sadeln. Hon behöver pälsen på ryggen nu när hon är gammal.
Nu hoppas jag på fint väder i helgen så vi kan rida ut men samtidigt ska alla svampplockare vara hemma så vi får parkering i skogen.
(null)
Ratzia gör grimaser när hon blir varmskodd. Gillar inte röken.
(null)
Fia har fått reflextäcke men om det inte är på när hon går egen promenad på kvällen är det inte bra 😳
(null)
Artikeln om mig i Ridsport.
I samma nummer var det en artikel om Pontus Hugosson som nästan bor granne samt Josephine Karlsson som Sara tränar hos. Kändes som om det koncentrerat sig på vårt lilla område.
Sen i nästa nummer kom ett reportage om Sven Ingvarsson som också bor här.
De kunde ju intervjuat oss alla fyra på samma plats 😂. Blev lite som en lokal tidning.