Läkarbesök

Kommentera
Äntligen har det gått sju veckor med ortosen på benet. Läkaren hade sagt åtta veckor utan att stödja på benet så egentligen undrade jag lite över besöket idag.

Jonas var bussig och körde mg till sjukhuset. Har ju rätt till sjuktransport men är ju betydligt enklare att åka med Jonas.

Började med röntgen. Fick vända på benet på lite olika sätt så de kunde röntga från alla håll. De har säkert 25 olika bilder på mitt ben nu. 
Funderar lite på att jag inte får nåt skydd på mig. Borde väl haft nån form av blyförkläde som täckte kroppen när de röntgade benet? 
Är man hos veterinären är det ju så viktigt att skyddas och likadant hos tandläkaren.

Sen var det dags för läkarbesök. Fick komma in på undersökningsrummet tjugo minuter före utsatt tid men sen fick jag vänta i nästan en timma innan läkaren dök upp 😡. Avskyr att sitta i dessa små rum och vänta.
Efter 40 minuter tvingade jag Jonas att öppna dörren till korridoren i fall de hade glömt bort mig.

Läkaren kom och sa att allt såg bra ut. Varsågod och plocka av ortosen och börja gå på benet 😳
Men sa jag. Det är en vecka för tidigt. Jaha sa läkaren, då väntar vi en vecka. Lite osäkert, tycker jag.

Berättade att det känns mitt fram i knät när jag gör visss rörelser. Då sa läkaren att en skruv är för lång så det kan vara den som känns 😥 Jag hade tolkat bilderna så att den skruven skulle gå ut på sidan av benet.
Konstigt att de inte justerade den direkt. Nu får de kanske ta bort den senare.
Ska få träffa läkaren som opererade mig på nästa besök. Då får jag fråga hur den skruven sitter.

Fick sedan vänta igen innan jag fick komma till fysioterapeut. Fick lite rörelser att öva på. Ska kämpa med att få benet helt rakt.
Ska komma åter nästa vecka när jag får börja stödja på benet för att få hjälp. Nu gäller det att röra på foten varje timma för att minska svullnaden. Sen ska jag träna upp lårmuskeln. 

Hemma igen tänkte jag att nu börjar jag stödja på benet när jag går med kryckor. Men så svårt det är. Vågar inte riktigt ha vikt på benet men försöker successivt. Har ju massa vikt på armarna.
Har plockat av ortosen nu när jag ska sova. Hoppas att sömnen blir bättre.
Om en vecka ska jag våga stödja på benet och sen blir det att träna så jag kan släppa kryckorna också. Rullstolen kan jag nog parkera nu 😊