Hovslagare

Kommentera

Vår kompis hovslagaren sedan 20 år har slutat sko. Hinner inte och det är väl jobbigt också. Har ju inte varit hans ordinarie jobb.


Vi har skaffat en ny hovslagare som kommer hem om en månad när det är dags att sko.

MEN igår drog Ratzia av en sko i hagen. Hon hade gått på gräset med Bill och när jag tog in Bill på em hade Ratzia alla skor men hon gick gå kvar ute när Bill åkte på hoppträning.

När jag tog in henne på kvällen var det bara tre skor med in 😱 Jag avskyr tappskor. Kommer nog från Natalie som inte kunde gå nån dag skolös innan hon fick problem.

Kontaktade nye hovslagaren på fredag kväll med en stilla önskan om att få på tappskon i veckan. Han svarade tämligen snabbt på mitt sms att han skulle resa bort i en vecka.
Hjälp.
Nästa vecka ska Ratzia hopptävla och skon måste på. 
Kunde inte med att ringa till den gamle och be om hjälp 😥

Då kom jag på att vi hade pratat om detta förra helgen på tävlingarna på hemmaklubben och en hade sagt att hon kunde slå på tappskor.

Skon hade jag hittat i hagen och den var rak och fin.

Skickade iväg en liten vädjan och visst kunde jag komma med Ratzia och få på skon.
Vilka underbara vänner vi har 😊 Åkte hem till henne på fm och vips hade Ratzia fyra skor igen.
Tusen tack 😊

Passade på att rida ut på em och konditionsträna i backen i Bunketorp.
Började med två gånger i trav och fortsatte med sex i galopp. Sista gången smackade jag på och då gick det ganska fort.

Ratzia tog ned huvudet och skuttade lite de första gångerna men hon kan ju inte bocka så det är bara att stå upp och låta henne galoppera på.

Bill skötte sig fint på sin hoppträning i fredags. Han kanske lägger av att tycka allt är farligt första gången och slutar stanna och tjura.
Nu var det nytt ställe och farliga hinder men han hoppade. Duktigt.
Snart blir det bete för honom och då kanske han mognar lite.

Nöjda efter hoppträningen