Träning på ofokuserad häst

Kommentera

Var evigheter sedan jag tränade dressyr för Eva. Hon har haft semester och jag har haft semester men i tisdags var vi på plats båda två.


Var så trött efter jobbet att jag hann sova middag en timma innan det var dags att köra till träningen. Så skönt att få vila lite.

När vi kom fram skrittade jag ut en liten sväng så Fia fick rasta av sig.

Var nästan regn men vi chansade på att vara ute. Så mycket skönare än en varm manege.

När jag pratade med Eva innan vi började fick Ratzia syn på deras självgående gräsklippare. Hon stirrade så ögonen höll på att trilla ur huvudet på henne.

Började sedan rida och då var Ratzia tvungen att spana så inte gräsklipparen skulle komma in i paddocken.
Sen försvann hästen som gått lektion före mig. Då gällde det ju att ha koll på vart den tog vägen.
Sen kom tre ryttare och passerade på skogsvägen utanför paddocken.

När allt detta hänt kunde Ratzia börja lyssna på mig. Innan dess var det som om hon sprang runt utan ryttare.

Efter ett tag blev vi ganska samspelta och traven gick ok med både öppna och sluta. Kul att vi hittade tillbaka till där vi var före uppehållet.

Gick över till galopp och fick träna både enkla byten och förvänd.

Började regna så vi fick avsluta lite snabbare än planerat. Var ganska kvavt så Ratzia och jag var svettiga.

Hedda har ju kommit hem igen utan att vara dräktig. Hon är nog glad att få komma hem. Är väldigt kelig. 
Rund om magen men utan muskler över ryggen. Har börjat longera henne med equiband för att bygga lite muskler.

Idag longerade jag igen. Sara hade en liten studs i paddocken. Testade efter ett tag att styra på Hedda och första gången hoppade hon första studsen för att sedan tvärstanna och fundera på om det var meningen att hon skulle hoppa.

Gjorde om och då hoppade hon hela serien. Är ju inte lätt att styra på med longerlina och grimma. Lyckades ett par ggr åt varje håll. Tror att hon tyckte det var kul.

Sara har åkt till Värnamo med Ratzia för att tävla. Hoppade felfritt 130 idag och blev placerade.

Marco fick vara hemma och fick gå ut i skogen med mig idag. Skrittade o travade och avslutade med galopp i backen två vändor. Marco kändes pigg och glad.
Skönt då han varit matt och haft lågt blodvärde så han har varit på klinik och blivit kollad. Troligen en infektion men vet inte riktigt. Nu var värdena bättre i allafall,

Fick fakturan från kliniken som han blev skickad till när vår vanliga veterinär kollat och hittat lågt blodvärde. Det visade sig att Agria hade nekat direktreglering. Får hoppas att det löser sig när veterinär ett skickar in sin räkning samt hans journal.