Drake

En kommentar
Tredje träningen för Mia Runesson och jag fick sista tiden på kvällen 😳 Klockan åtta skulle jag rida. Vill ju helst rida tidigare på dagen men eftersom jag har nära tyckte de att jag kunde rida sist och det fungerar ju.
Jonas jobbade hemma så jag behövde inte tänka på Fia och Sara skulle rida Ratzia så jag passade på att jobba över två timmar. Är ju bra att samla lite komptid.

När det var sent sent så gjorde jag iordning Rivica. Hon såg förvånad ut. Mitt i natten och sadeln åker på.,,
Framme på klubben var det tydligen nåt konstigt och nåt som lät. Rivica började "fräsa" inne i transporten och lät som en drake. Först ville hon inte backa ut sen rusade hon bakåt, snurrade runt och fräste vilt. Blev 2 meter hög när hon blåste upp sig.
In i manegen kom jag och min "drake" med täcket runt halsen då det nästan blåst av.
Det här blir ju bra tänkte jag. En trött ryttare och en vild skärrad häst. Spänning var ju bara förnamnet.

Skrittade runt lite och kortsidan och dörrarna var jättefarliga. 
Började trava och sakta lugnade hon ner sig och insåg att ingen skulle attackera henne.
Detta var tredje gången för Mia och hon hade bra minne och kom ihåg hur vi ridit de tidigare gångerna och vad vi hade för problem. Trevligt med en gästtränare som kommer i håg en.
Fick trava och böja igenom henne lite mer och få henne låg i formen. Fick i höger varv knacka till henne med vänster skänkel så att bogen följde med tygeln och inte att rumpan far ut.
Fungerade fint. Fick en fin låg form och mjukare hals.
Gick över och gjorde samma arbete i galopp. Låg form och hon var eftergiven. När hon stretade emot böja och hålla kvar och när hon gav med sig snabbt lätta lite. Inte hamna i dragkamp utan ta igenom och lätta.
Fick minska volten ordentligt i galoppen och få henne att sätta under sig. Märktes att det var jobbigt.
Fick rida förvänd galopp och göra ett byte åt varje håll utmed långsidan. Blev bra byten och hon var kvar i formen.
Avslutade med trav och skolor ut med långsidan. 68 meter med fina skolor 👍 Det är inte vanligt. Hon var så himla fin. Bra i formen och eftergiven. Var så roligt. Helt sanslöst att den vilda draken kunde bli så samarbetsvillig och att den trötta ryttaren orkade.
Fina Rivica. Ibland kan du verkligen.
Hoppas att klubben tar hit Mia lite då och då.
Vi pratade dessutom bruksprov och jag fick en inbjudan till Gränsbos hingstvisning. Nu kunde jag tyvärr inte och vi har ju redan bestämt oss för Bravour. 

 
1 Vera:

skriven

Och DU kan också ! Kul med lyckad träning GLAD PÅSK ! 🐔🐔🐔

Svar: Tack detsamma 🐣🐣🐣
Beata Ekman