Från kyla o snö till ösregn

2 kommentarer
Man ska nog inte klaga över kylan och snön. Det är bra mycket trevligare än allt regnet son kom idag 😟
I måndags körde jag bort Rivica och Ratzia till manegen för att möta upp Sara när hon slutade jobba kl åtta. På tok för sent för mig att rida då. Jag är både trött och grinig så sent. Dessutom gör jag inget vettig innan jag kan åka bort utan mer eller mindre bara väntar.
När vi kom in i manegen var det fullt av ponnysar. Borde inte barnen sova halv nio? De var strax klara och så var vi ensamma. De kanske slutade för att det kom två stora hästar?
Sara vill hoppa Marknes övning med tre små hinder med 6-7 meter emellan. Hade också 4 bommar med 7 6 5 meter emellan. Skulle hålla en jämn rytm och minska galoppen över bommarna. Inte det lättaste.
De tre små hindren klarade jag av att rida på 5-2 galoppsprång. Jag borde fått vara med på hans clinic och visat upp Rivicas färdighet att kunna länga och korta galoppen. Fina Rivica hon tyckte det var kul.
Hade på mig termobyxor och det var på tok för varmt. Var genomsvettig och även Rivica var svettig.

I tisdags var det lektion för Eva. Även här sent på kvällen. Sara följde med och red Marco samtidigt.
De hade fortfarande traktorerna parkerade i manegen vilket Marco tyckte var lite knasigt. Samtidigt rasade det ner snö från taket. Rivica var rätt spänd i början men sen började hon lyssna på mig och glömde bort allt
det hemska.
Efter ett tag blev hon lösgjord i båda sidorna och jag kunde sitta till halvhalter och få en riktigt fin trav. 
Övade mkt galopp med övergångar till skritt och sedan enkla byten. Rivica trillar fram så det gäller att jag har benen om i avsaktningarna.
Var nöjd med lektionen och Rivica.

Idag skulle Sara hoppträna för Jörgen Larsson på klubben. Vi tog med Ratzia så att jag kunde rida henne i en annan manege samtidigt som Sara hoppade Marco.
I början var Ratzia stel och lite ovillig. Hon ligger på i handen och blir bakom hand och lite framtung. Försökte rida loss henne i skänkelvikningar. Hon ville inte ge efter och när jag höll kvar så blev hon arg och stannar samt protesterar vilt. Lite otrevligt.
Red på stora mittvolten och gjorde små volter utåt och sedan även små volter inåt.
Sen trillade det in flera ryttare som skulle hoppa och skrittade fram i min manege. Då blev det bättre. Vi skärpte nog till oss både jag och Ratzia.
Gjorde många övergångar skritt trav. Fick henne lite lättare i handen men är nog fortfarande aningen bakom.
Sen körde jag snabbt hem och bytte till Hedda. Skulle hinna rida henne också innan hoppningen var klar.
Nu återkom regnet och det var sånt där blött regn som vi bara har i Göteborg. Beslöt ändå att rida henne ute. Finns ett ridspå på ca 1 km lite kuperat som går runt en hage. Spåret är upplyst och underlaget fint. 
Hade med Fia så hon fick lite motion.  Red runt i trav och galopp. Kämpade runt 5 varv innan vi tyckte att det räckte i regnet. Ljuset var bra i spåret så jag behövde inte tända min pannlampa.
När jag var klar var även Sara färdig. Smidigt att få tre hästar ridna. Bara Rivica fick vila idag. 


Fia nöjd med dagens motion och sover gott i sin korg.

 
1 Catharina:

skriven

Jag blir imponerad över hur ambitiösa och flitiga ni är! Skall du tävla något i vår?

Svar: Jag planerar att starta på Kungsbacka i mitten av mars. Själv?
Beata Ekman

2 Ida :

skriven

Härligt jobbat! Ja usch regn är HEMSKT. Man får ha våren i sikte...