DressyrtrĂ€ning 😊

Kommentera

Det tog drygt tvĂ„ mĂ„nader sen var jag tillbaka och red dressyr- lektion. Är lite som att cykla man glömmer inte.
Har ridit fyra gÄnger under tiden men nÀr jag vÀl började rida kom jag ihÄg hur man gjorde.

Mitt pÄ dagen idag fick jag Äka ivÀg till sjukgymnasten. SpÀnnande dÄ jag inte hade en aning om vad som vÀntade.
En man i min Ă„lder tog hand om mig. Började med att ultraljuda. Han visade pĂ„ skĂ€rmen vad han sĂ„g och hur det borde se ut. Intressant. Är vĂ€tska utan pĂ„ muskeln och vissa mörkare partier dĂ€r det troligen Ă€r koagulerat blod.
Han vÄgade inte gÄ pÄ mig med djupvÄg eller stötvÄgor eller vad det heter. Skulle lÀsa pÄ lite först om riskerna med blod- proppar i benet.
IstÀllet visade han lite övningar med ett gummiband som jag ska göra för att spÀnna och slappna av i lÄr muskeln.
Om en dryg vecka ska jag tillbaka. FÄr nu utnyttja detta och fÄ hjÀlp med alla diverse krÀmpor jag har.

Hann kika lite pÄ hoppningen innan det var dags att lasta Ratzia och Äka upp till Eva.
Skrittade en runda sÄ att Fia fick springa av sig. Red sedan upp till paddocken och dÄ sÄg Ratzia att det fanns fÄr i hagen nedanför paddocken. Hon verkade aldrig ha sett fÄr innan. TvÀrstopp och glodde rejÀlt. Stackars hÀst, hon verkar ju inte ha varit med om nÄt innan.

Första stunden i paddocken trodde hon att fÄren skulle attackera sÄ det gÀllde ju att vara pÄ sin vakt.

KÀndes bra att rida dressyr igen. Benet stör mig ju inte alls. Kanske lite stelare i ryggen Àn vanligt.

Efter traven med lite öppna och skÀnkelvikningar gick vi över till galopp. RÀta pÄ spÄret och sedan förvÀnd galopp genom Ättvolter och halvt igenom. Var lite kÀmpigt att bibehÄlla galoppen. Det Àr detta arbete Ratzia behöver sÄ hon blir starkare och lÀttare för Sara att hoppa.

Var ganska varmt idag sÄ Ratzia var ordentligt svettig nÀr vi var klara. Vit i munnen ocksÄ.

Nu fÄr vi börja trÀna ordentligt igen sÄ att starten i LA kan ske.

Fia och Bullen Àr kompisar