Allt blev skit đŸ˜„

Kommentera

Red ut med Sara pÄ eftermiddagen. Sara pÄ Marco och jag pÄ Ratzia. Var nog en vecka sen sist jag red.
NÀr vi rensade klÀder tidigare i veckan fick mina stallkÀngor Äka med till tippen. De hade gÄtt sönder i hÀlen. Nya Àr inte inköpta sÄ jag var tvungen att testa mina ridstövlar. De gamla passade bra trots att jag inte anvÀnt dem pÄ tvÄ mÄnader. Det var dagens positiva sak.

Vi hade planerat igĂ„r att Ă„ka till nya ridspĂ„ren men sen vill Sara Ă„ka till första skogen men nĂ€r vi nĂ€rmade oss Bunketorp sĂ„g vi att det var massa bilar dĂ€r sĂ„ dĂ„ Ă€ndrade vi oss och Ă„kte vidare till andra skogen. Det skulle vi inte gjort đŸ˜„

Redan en liten bit in pÄ grusvÀgen fick vi möte av tvÄ som promenerade. Plötsligt hoppar en in i skogen och börjat vifta efter svamp med en pinne.
HÀstarna fick spader och kastade sig runt. Krockade med varandra och jag höll pÄ att Äka av.
Fick bli redigt förbannad pÄ Ratzia för att hon skulle vÄga passerar. De undrade nog vad vi hade för konstiga hÀstar.

Sara grĂ€lade pĂ„ mig för att jag inte hade nĂ„t spö. Brukar inte ha det nĂ€r jag rider ut men dĂ„ Ratzia Ă€r sĂ„ knĂ€pp mĂ„ste jag börja med spö inser jag 😟.

Fortsatte in pÄ ridspÄret och Ratzia lÄg pÄ jÀttemycket. Gjorde avsaktningarna till skritt med jÀmna mellanrum för att hon skulle lyssna.

Galopperade upp för en backe och fick bryta av dÄ en familj plockade blÄbÀr vid spÄret. Tydligen var de inte lika farliga som svampplockarna för vi passerade utan problem.
Fortsatte en liten bit till nu i skritt uppför backen. PÄ toppen kommer tvÄ cyklister frÄn andra hÄllet.
Ratzia slÀnger sig runt och blir helt tokig. DÄ fortsÀtter pappa cyklist att cykla vid sidan av spÄret. Att stanna fanns tydligen inte i hans vÀrld.
Fick hojta till honom att stanna och gÄ av sin cykel. Hans son hade stannat pÄ spÄret en liten bit bort.
Sara sĂ€jer till honom att det inte Ă€r tillĂ„tet att cykla i ridspĂ„ret. Var ju rena turen att vi möttes pĂ„ toppen av en backe dĂ„ vi alla hade lĂ„g fart. TĂ€nk om vi kommit i full galopp 😳
DÄ klÀcker han ur sig att det var vÀl bra trÀning för hÀstarna att möta cyklar och att de lÄter ju inget om cyklar.
Ratzia höll pÄ hela tiden att steppa runt men Marco var lite lugnare.
Sara blev helilsk och sa vad hon tÀnkte om cyklister i ridspÄr och om honom. Inga vackra ord och han gastade tillbaka.

Passerade förbi och fortsatte ner till grusvÀgen. Var lite orolig att vi skulle möta dem igen pÄ grusvÀgen för dÀr fÄr de ju cykla och dÄ hade nog Ratzia krupit ut skinnet om de kommit i full fart,
Nu gick hon som om det fanns monster bakom varje krök.
SĂ„ hörde jag hur det började lĂ„ta om henne. Tittade ner och alla sömmar pĂ„ ena framskorna pĂ„ utsidan var borta 😡 Hon hade ju lyckats trampa pĂ„ skon.
Blev att skritta tillbaka till bilen och bara hoppas att skon följde med.
Ringde hovslagaren och tidigast pÄ söndag kan han sömma pÄ skon.
Inte bra. Funderade pÄ att ta av den men insÄg att den satt bra sÄ jag plockade fram en söm och hammare och slog i en söm pÄ utsidan sÄ att chanserna ökar att skon sitter pÄ nÄgon dag till.
Har aldrig gjort detta innan men nÄn gÄng mÄste vara den första.

Kom in efter alla strapatser och kÀnde av kroppen ordentligt. AnvÀnder nog höger armen för mycket för ryggen kÀnns av. Borde kanske röntgat mina revben sÄ jag hade vetat hur det var med dem.

Har ultraljudat benet och det Àr bara vÀtska utanpÄ muskeln. LÀkaren trodde att ett lymfkÀrl hade gÄtt sönder och att det lÀckte nu. Föreslog bandage om lÄret pÄ dagarna. LÄter inte sÄ kul.
StötvÄgsbehandling tyckte hon var bra. Letade upp en sjukgymnast i Mölndal som jag ska gÄ till som ocksÄ kan göra detta. DÄ gÄr det pÄ den vanliga taxan och dessutom betalar min försÀkring det.
FÄr vÀl prata med dem om övriga kroppen ocksÄ.
Tur att jag satt kvar och inte flög i backen pÄ nytt idag.

Bullen sÄg ut som om han hade ont i huvudet nÀr han lÄg och vilade pÄ altanen.