Träning för Mia

Kommentera
Idag var det andra träningen för Mia Runesson. Gillar när samma tränare kommer tillbaka. Nu blir det troligen även en tredje gång för Mia om en månad.
Började dagen med att åka till manegen redan halv åtta med Ratzia. Var helt ensamma i stora manegen. Vem mer rider så tidigt en lördag morgon?
Inser att det är om två veckor som vi ska starta.
Ratzia gick bra. Tränade massor på fattningar för det är där det brister. Har förstått att det är det som programmet har som huvudrörelse. Inte bra för oss.
Avslutade med att försöka få till lite travökningen men det gick sådär.
Får nog ta henne till Eva i veckan och träna.

Åkte en sväng till Svensk Ridsport för att köpa nya tyglar. De har haft mjuka lädertyglar med stoppar under lädret. Nu hade ett par gått sönder så jag ville ha nya. Fanns bara kvar bruna. Jag skulle ha svarta. 
Tog de bruna och sedan vanliga svarta lädertyglar med stopparna utanpå.
Hittade en anatomisk nackpad till träns från Mountain Horse. Mjuk och skön och billig så den fick också följa med hem. Har ett rundsytt träns där remmarna rullar av nackstycket. Nu kunde jag byta mot detta och allt ligger kvar. Helt perfekt.
Plötsligt var klockan mycket och jag hade bråttom iväg.
Jag fick ett par jättefina ridhandskar av Sara i julklapp. De har varit spårlöst borta i ett par veckor men så idag hittade jag dem i transporten.
Tänkte att de blur bra att rida i idag då det var kyligt ute men när jag kom fram till ridklubben låg en handske i bilen. Eftersom jag inte hade min bil så fanns det inga reserv handskar i bilen.
Jag som hatar att rida utan handskar när det är kallt.
Ingen bra början på lektionen.
Red fram lite själv i trav under lättridning. Rivica travade på rätt käckt.
Fick vänta lite på min tur då ryttaren före drog över lite.
Började som sist med galoppen. Red först ivänster varv. Det är hennes svåra varv. Borde börjat i höger. 
Rivica stretade emot och ville inte ge efter. Mia sa till mig att jag fick bli mer bestämd och mata på med vänster skänkel tills hon ger sig. Vara kramig i handen och lätta av lite då och då.
Efter en liten skrittpaus tog vi höger och där fungerade det direkt. 
Fick rida öppna och sedan förvänd galopp. Vara noga med att hon inte backar av utan går framåt.
Gjorde några enkla byten och sedan ett riktigt åt varje håll.
Nu fungerade även vänster sida även om jag måste passa henne med vänster skänkel hela tiden. Även i den förvända ska jag kunna ha vänster skänkel i normal läge utan att hon byter. Måste ha koll på bogen.
Avslutade med öppna och sluta utmed spåret i båda varven. Blev riktigt bra. Nu var traven fin och rätt tempo.
Rivica var plaskblöt efter 35 minuter. Visst hade hon stretat emot och vi galopperat mkt men så svettig. Det får bli mkt konditionsträningen på travbanan.

Man ser hur svettig hon var på huvudet. Gick en runda med henne innan vi åkte hem.

Hon är inte vacker på halsen där hon är klippt, alldeles fläckig. Så brukar hon inte se ut.

Här är tränset som jag sedan bytte nackstycket på.