Ny sadel

Kommentera
Äntligen fick jag tillfälle att prova sadeln på Ratzia. Ratzia har ju varit upptagen av hopptävling hela helgen. Vi sliter på henne just nu men i måndags fick hon vila liksom idag.

Testade sadeln på Hedda i måndags när jag red ut men Hedda har ju tappat både muskler och massa så den låg inte bra på henne alls. Sjönk tom ner mot manken.

Dessutom var Hedda smal så gjorden var på tok för lång så utan att tänka mig för gjorde jag nya hål i stropparna. Det kan man ju inte göra i en lånad sadel?!

Blev lite nervös att sadeln inte skulle passa Ratzia och jag ändå skulle behöva köpa den. Nu låg den bra på henne och är aningen större i sitsen. Jag upplevde den som halare i skinnet än den andra men får väl smörja den kletig 😊
Hann skritta ut en lång promenad före lektionen så Fia fick springa av sig.

Ratzia var lite seg i början och då drev jag på henne i ett för högt tempo. Måste ta det lugnare och låta henn hitta takten och slappna av.

Tränade vidare på skolorna. Slutan var svårare åt ena hållet. Jag måste sitta mer rätt för att Ratzia ska förstå vad jag menat. 

Höll på länge med traven så det blev bara lite galopp på slutet. Upplevde att jag kunde sitta kvar bättre i sadeln än i den gamla. 

Här är en gammal County dressyrsadel som vi aldrig använder. Ska lämna den till försäljning. Nåt är den väl värd.