Uteritt

En kommentar

Jag blir så glad när jag ser de fina skyltarna och kan rida i de fina ridspåren som Mölndals kommun har gett oss. Enda kruxet är att det ibland är svårt att få parkering uppe i skogen.

Idag var det kort dag på jobbet så när jag hämtat havre på vägen hem hann jag rida ut med både Ratzia och Rivica. Skönt att de fick komma ut i skogen båda två. 

Började att åka till närmsta skogen med Ratzia. Skrittade ut en runda i den kuperade terrängen. Fia sprang med som vanligt.

Snabbt hem och bytte till Rivica. Nu började det skymma lite men körde till den bortre skogen där det inte är så kuperat. Vill ju ta det lugnare med henne.

I början gick hon lite stelt men efter en stund skrittade hon på mer normalt. Speciellt när vi vände tillbaka så gick det snabbt. Då var det ingen tvekan utan Rivica marscherade på ordentligt.

Igår var det dressyrlektion på Ratzia igen. Nu börjar det ge resultat. Efter travarbetet med variationer i tempot och skänkelvikningar gick vi över till galopp. Fick räta ut med spåret och sedan gå in på volten och där trycka ner rumpan i sadeln och krama på yttertygeln. Plötsligt fick jag en mer balanserad galopp och bärighet. Kändes plötsligt riktigt bra. Blev en riktigt aha-upplevelse. Så ska jag rida galoppen. 
Nu ska vi jobba på att stärka galoppen under vintern. Det har Ratzia nytta av i hoppningen också.

Det var mörkt när vi var hos Eva så pannlampan har kommit fram. Frös när jag var ute och red idag så det blir att plocka fram min tjusiga varma reflexjacka. Bara att inse att det snart är vinter.
 
1 Ida:

skriven

Vad roligt med nya "nycklar" i galoppen! Heja heja! De där ridspåren ser toppen ut. Jag kör ju aldrig iväg med Tell för att rida ut, vi bor så bra, men omväxling vore ju kul! Vi har ridspår här i Växjö kommun också, en jättefin gammal banvall t ex som är säkert en mil lång. Borde ta mig i kragen och köra dit och rida innan det blir fruset i marken!