Skada

2 kommentarer

Vilken otur jag hade i tisdags đŸ˜„

Trillade av pallen nĂ€r jag skulle sitta upp pĂ„ Ratzia uppe hos Eva. 
Trilla av en pall đŸ˜±đŸ˜±đŸ˜± var ju bara 40-50 cm hög och Ă€ndĂ„ sĂ„ illa.
Ratzia ville inte stÄ still utan snodde runt pallen och jag snurrade efter. Tror att hon gjorde nÄt litet ryck sÄ jag tappade balansen. Tog ett stort kliv av pallen. TyvÀrr sluttade vÀgen ner mot en hage.
KÀnde direkt nÀr jag satte i vÀnsterbenet att nÄgot gick fel. Tog nÄt steg till innan jag stöp i grÀset. Försökte samla ihop mig för att resa mig upp. "Hörde" hur det krasade i knÀt. InsÄg att jag inte skulle kunna flytta mig.
Hade som tur var mobilen i fickan. Ringde Eva och sa som det var. -Jag har trillat och ligger skadad nere vid vÀgen. Eva sa att hon kommer direkt.
Tog nĂ„n minut sĂ„ var Evas man Roland pĂ„ plats, sen kom Eva. 
Eva ringde ambulans. Behövs det undrade jag förskrÀckt. Eva var bestÀmd och styrde upp allt. Körde med Roland som fick hÀmta kuddar o filt, fÄnga in Ratzia, lasta henne och flytta transporten.

Jag ringde Fredrik och bad att han skulle hÀmta hem Ratzia. Han vÀntade in Jonas sÄ de kom bÄda tvÄ samtidigt med ambulansen.

Jonas slÀppte av Fredrik och vÀnde och körde hem direkt. Han skulle ju följa med Sara pÄ hopptrÀning.

Eva höll pĂ„ att smĂ€lla av 😳 Vips var Jonas tillbaka och kommenderad att följa med mig till sjukhuset. Hur hade han tĂ€nkt? Sara klarade sig vĂ€l sjĂ€lv.

Ambulansen ville till BorÄs men Eva förklarade att den skulle köra mig till Mölndal. Tur att Eva Àr bestÀmd och kan se det bÀsta i alla situationer.

Sköterskan i ambulansen var trevlig och tog hand om mig. Fyllde mig med morfin sÄ jag slapp smÀrtan. De blÄste upp nÄt runt benet för att stabilisera det.

Fördelen med ambulans Àr att man kommer direkt in pÄ sjukhuset. GÄr förbi alla köer.

TyvÀrr fick de ta bort det uppblÄsta runt benet nÀr ambulansen skulle Äka igen.

En lÀkare tryckte o klÀmde lite runt knÀt. Kom in till röntgen och blev flyttade till nÄn annan bÄr. Det gjorde vansinnigt ont sÄ fort benet rördes.

Visade sig att lĂ„rbenet hade tryckt till knĂ€t och flyttat det i sidled. Skenbenet hade gĂ„tt av högst upp som en trekant đŸ˜„


Blev ett provisoriskt gips. Skulle inte fixa benet förÀn dagen efter sÄ jag skulle upp pÄ en avdelning.


VĂ€l uppe pĂ„ avdelningen skulle de ha in mig i en dusch 😡 Det gjorde sĂ„ ont i benet bara jag rörde pĂ„ nĂ„got. Till sist var jag placerad i en sĂ€ng och fick tvĂ„ mackor att Ă€ta. Nu hade det blivit onsdag och det var lĂ€ngesen jag hade fĂ„tt mat.

Fick besked om operation pÄ em sÄ det var svÀlt som gÀllde. Fick dropp och mÄdde rÀtt ok.
Skulle tvÀttas tvÄ gÄnger till innan operation. Första gÄngen kunde de tvÀtta mig i sÀngen. Skönt att slippa duschen.
LĂ„g mest och sov under dagen.

Ner till operation och fick dem att sova mig i sÀngen sÄ jag slapp bli flyttad i vaket tillstÄnd.


Vaknade sÄ smÄningom och hittade denna stÀllning pÄ benet. Visste ju att jag skulle fÄ en. SmÀrtan i benet hade minskat vÀldigt.

MÄdde illa och fick anvÀnda krÀkpÄse flera gÄnger. Frukost att Àta gick inte alls.

Blev lite piggare under dagen. Kunde Àra lunch. Fiskgryta.

Var tom efterrÀtt till lunchen.


PĂ„ em ner till röntgen. Nu slapp jag flytta frĂ„n sĂ€ngen. Gick att röntga nĂ€r jag lĂ„g i den. Reagerade lite pĂ„ att jag inte fick nĂ„t blyförklĂ€de pĂ„ mig. Är ju van vid det frĂ„n alla undersökningarna av hĂ€starna.
De tog nÄgra plÄtar frÄn olika vinklar.


Nu Àr benen placerade ovanför varandra. KnÀt Àr alltsÄ tillbaka dÀr det ska vara. Trekanten till vÀnster pÄ underbenet Àr av och skall fixeras med plÄtar och skruvar. Har fÄtt besked om att det blir pÄ tisdag om inte benet Àr för svullet.


De fick mig att sitta pÄ sÀngkanten. KÀndes konstigt nÀr det skadade benet hÀngde ner. Hade ju ingen kontroll över benet. Gjorde lite ont att flytta det.


Har lite svÄrt att sova dÄ jag mÄste lugga still pÄ rygg. FÄr försöka dra mig upp och flytta mig nÄn cm hit eller dit.

Blev flyttade till ett rum med fyra. PĂ„ kvĂ€llen körde de in en nyopererad man. Trodde faktiskt inte att de blandade oss pĂ„ rummen 😳. Han hade nog ont och lĂ€t vĂ€ldigt mycket. Gick inte att sova nĂ„t. 

Dagen efter flyttade de mig till en rullstol. Satt bra i den. Körde runt för att trÀna mig.

PÄ em kom Titti och Robban och hÀlsade pÄ. Trevligt men jag var trött. De stannade i nÄn timma och jag gick och la mig sedan.
Hade fÄtt bÄde frukt o tidningar av dem.

Fick en bukett blommor av Nina och Henrik. TyvÀrr fÄr man inte ha blommor pÄ rummet sÄ Titti fick med dem hem.

PĂ„ kvĂ€llen kunde jag baxa mig in pĂ„ toa med hjĂ€lp av en gĂ„stol. Var vĂ€ldigt bökigt. Kunde knappt sitta ner dĂ„ benet gjorde ont nĂ€r det hamnade  i konstig vinkel.

Sov hyfsat i natt och nĂ€r de kom med mediciner pĂ„ morgonen halv sex var det morgon för mig. 

 
1 Amanda Jona [FOTOGRAF]:

skriven

Men usch dÄ, krya pÄ dig!

2 Ida:

skriven

Herregud vad det kan gÄ illa, sÄ mÄnga moment i detta, fint att lÀsa allt ÀndÄ Àven om jag verkligen lider med dig!! Din stackare!! Hoppas du fÄtt komma hem nu och att allt gÄtt bra! MÄnga kramar!