Träning

Kommentera

Tisdag och träning för Eva. Har knappt ridit sen sist och definitivt inte dressyr. Har mest ridit ut i lugn och ro 😳

Inte konstigt att utvecklingen inte går framåt...

Sara hoppade i helgen med både Ratzia och Marco. Tävling på gräs i Falkenberg.
Ratzia hoppade fint men hade tyvärr ner ett hinder per klass.
Marco slog till och vann DM. Inte illa 👍
Fick täcke, medalj, plakett och jättestor rosett.
Nu har både Hedda o Marco vunnit DM.

I måndags skrittade jag ut med Ratzia och i tisdags var det som sagt dressyrträning.

Var fint väder så vi var i paddocken. Gillar bättre att vara ute. Paddocken är dessutom betydligt större än manegen.

Tänkte på händerna när jag red lätt och det fungerade nog bättre för Eva klagade inte på en vild högerhand 😊

Däremot såg låg Ratzia på och jag fick mer och mer i handen.
Eva menar att jag ska sitta till halvhalter och  göra små förhållningar och lätta men det är svårt när hela hästen ligger i handen. Blir en ond cirkel och det är svårt att få henne lättare i handen.

Satt till halvhalter så jag hade ont i benen efteråt men ändå hade jag massa i handen.

Tränade på rörelserna i LA1. 
Måste ha mer ytterskänkel i skänkelvikningen så hon inte böjer sig utan istället trampar över ordentligt. Kan göra detta riktigt bra om jag gör rätt.

Testade några ökningar och det gäller att satsa så det inte bara blir mesigt. 

När Eva ville vi skulle ta galopp igen var jag helt slut och frågade om vi inte skulle avsluta 😟 Bara en avsaktning till sa Eva, du måste göra den bättre med kortare tyglar.
Skärpte till mig så jag fick avsluta.

Vår hovslagare har slutat och vi har bokat in en ny. Svårt att beräkna när han skulle komma. Flyttade fram tiden en vecka så nu är det knappt två veckor kvar. 
Klapprar lite om bakskorna så nu håller jag tummarna att de sitter kvar.
Ratzia fick gå ut på gräset idag och jag kikade oroligt på hovarna när hon kom in. Alla skorna var med.
Vet inte varför de sliter skorna så snabbt just nu.


Bill på sommarbete
Ratzia på tävling på Åby