Ridbyxor på

Kommentera

Äntligen har jag klivit ur termobrallorna och hoppat i ridbyxorna. Åkte med Sara till manegen och red Ratzia i veckan. Hade på dressyrsadeln som blivit dammig av att inte användas.


Ratzia var framtung och stel. Både hon och jag var ringrostiga. Har ju bara varit i skogen eller lufsat runt i manege eller paddock med OS sadeln och termobyxor.

OS sadeln är min säkert 20 år gamla Stubben siegfred allround mot hoppning. Exakt likadan som Nick Skelton använde i OS.

Kändes riktigt roligt trots allt att träna lite. Kunde tom sitta ned i traven och få lite bra känsla efter ett tag. Kanske är vi på G igen?

Red ut i onsdags med Tilda och valde att åka till klubben och rida på deras spår runt hagarna. Är dryga km långt och lite kuperat samt belyst. Hur bra som helst. 

Har varit runt nollan ett längre tag så paddocken är hård trots att jag harvade en kväll så hjälpte inte det.

Spåret var också något hårt men gick ändå att både trava och galoppera på. Hedda var yster och sprang på tvären. Tilda drog i tyglarna och Hedda gick mer som en krabba. Svårt för en liten tjej att lägga på benen och inte dra. Fick istället varva trav och galopp och då blev det bättre.

Fia var med oss så hon skulle få lite motion. Plötsligt fick hon upp ett spår på en rejäl kanin och stack tvärs över hela hagen och upp i skogen. Dumma hund.

Vi fortsatte rida och trots att vi spanade och ropade hade vi ingen aning om vart hon tog vägen. Såg framför mig hur jag fick efterlysa henne. Stod inget telefonnummer i halsbandet heller.

Plötsligt dök hon upp på ett helt annat ställe nästan ute på vägen. Givetvis hade en bil sett henne och stannat så jag fick skämmas lite och erkänna att det var min hund som sprang omkring.

Funderar allvarligt att köpa ett halsband som ör ok i Norge då man kan ge henne en stöt när hon sticker. Vill ju att hon ska kunna vara med oss utan att hitta på egna äventyr.

Dessutom luktade hon inte gott när hon var tillbaka. Hon mer eller mindre stank av gammal skit och dynga. 

Igår skulle Sara sluta tre och rida ut på Hedda innan jag kom hem. Nör jag efter att ha hämtat havre hos bonden kom hem var Sara fortfarande kvar på jobbet.

Upptäckte att inget var mockat 😰😡 Vill inte ta in hästarna i omockade boxar så det var bara att fixa stallet. Dessutom hade Bill verkligen grisat ner hela sin box. Får ingen ordning på den alls. Är en utebox med "jordgolv" så det blöta borde rinna rätt igenom men det är som ett cementgolv nu. Tycker att den borde fungera som en vanlig box men är mer som en gödselstack. 

Var rät sur på Sara när hon kom hem. Varför fixar hon inte stallet före jobbet när hon börjar kl tio???? 

Sara kan inte vara mitt barn. Hon är så morgontrött och jag vaknar alltid tidigt. Sara räknar kallt med att jag ska ta hästarna varje morgon. Hur bortskämd är hon inte?

Till sist kom vi väg till manegen och då var klockan efter sex. Red Ratzia igen iklädd ridbyxor och stövlar men hade inte dressyrsadel. Ratzia var lättare fram och vi red mycket galopp. Ökade och minskade volten samt red förvänd galopp en hel del. Tyckte att jag fick henne att böra sig själv riktigt bra.

Tror att det snart är dags att ringa Eva och börja med lektioner igen. Funderade ett tag på att köpa en egen häst men tror att jag nöjer mig med Ratzia. Hon passar mig trots allt rätt bra och det verkar inte som om ägaren vill ha tillbaka henne än.

Har läst lite annonser på dressyrhästar då en kamrat förlorade sin häs före jul och nu insett att hon vill ha en ny. Hon har hitta några intressanta men det visade sig att de var utlänningar som annonserat och låtsats att de var i sverige. Fick typiska Google translation svar och till sist kom det fram att en häst stod på Irland men om man betalade in priset skulle den skickas 😱😂

Hon får nog leta lite till och hitta nån i Sverige.

Idag är det tävling för Hedda. Håll tummarna. 

Resultatet förra gången Sara och Hedda tävlade