Mera ridning

2 kommentarer

Kämpar vidare med Marco. Gav honom havre istället för grove och det skulle jag nog inte gjort. Nu blev det mer liv i honom.
Red i manege både lördag o söndag och då skötte han sig perfekt även i galopp.
Måndag fick han vila så igår måste vi rida ute. Kan ju inte gå i manege varje dag.
Det började skymma innan vi kom iväg så jag valde att åka till ridklubben för att rida på spåret runt hagarna. Är en slinga på dryga km lite kuperad.
Började med att skritta runt och visst var Marco på tårna men jag satt som en säck potatis och bara åkte med på halvlånga tyglar.
Började trava och ett tag gick det bra sen fick han stolleryck och hoppade omkring. Lyckades sitta kvar och dänga till honom med skänkeln och få fram honom i trav och fortsätta.
Travade runt flera varv och växlade skritt och trav. Vågade mig inte på att galoppera.

Tog upp Ratzia i paddocken och hon rör sig bra i både skritt och trav men benet är svullet så imorgon blir det besök på klinik.
Troligen har hon lymfangit. Är samma ben som förra sommaren men jag kan inte hitta något sår.

Idag skyndade jag hem för att hinna rida innan regnet skulle komma.
Åkte till skogen och red i backen. Nu var Marco riktigt på tårna. Såg en häst på avstånd med ett flaxande ländtäcke. Livsfarligt.
Det blåste väldigt och var lite småkallt men plusgrader. Har skruvat ur broddarna igen.
När vi travat sex ggr tänkte jag ta galopp sista biten upp. Började med ett väldigt bocksprång. Rena turen att jag satt kvar.
Likadant nästa gång. Stort bocksprång. Klamrade mig fast och röt på honom så vi kunde galoppera resten upp.
Tionde gången tog jag galopp ända nerifrån och nu gick det lugnt.
Marco var svettig efteråt. Han är långhårig men det är jobbigt att gå i backar.
Ringde till Marcos veterinär och frågade om vi behövde komma på åb. Han kollade ju bara om han markerade sist och behandlade inget. Har ett schema att gå efter och vi kunde börja med normal ridning nu. Så länge allt känns bra är det bara att rida på.
Skönt att slippa köra i 5 timmar. Vet ju inte vad det är för väglag nästa vecka.

Marco i somras när Henrik hjälpte till på tävling
 
1 Sara:

skriven

Klart han blir galen om du ger honom havre 😂

2 Ida:

skriven

Sätt ett stigläder runt halsen du kan hålla dig i, åk nu INTE i backen för guds skull!!