Marco igen

2 kommentarer

Nu har det gått en vecka till och jag rider vidare på Marco enligt veterinärens schema. Har börjat galoppera och ska trava i ca 20 minuter, får skritta obegränsat.
Kylan har kommit och paddocken blev stenhård på en natt 😥
Har köpt manegekort och nu är det att åka som gäller.
I måndags åkte jag först med Marco. Var bara två till i manegen så det var bara att trava och galoppera. Räknade varv och följde spåret runt. Lite tråkigt.
Marco var lugn och fin. Inte ens när jag började galoppera busade han. Duktig kille.

Åkte sen tillbaka med Ratzia. Nu var det fullt med ponnybarn och även mammor i manegen. Full rulle och småkaos. Tur att jag tog hästarna i den ordningen.
Ratzia brydde sig inte och hon är stor så jag red och de andra "aktade sig".
Fick till det ganska bra. Kunde sitta till halvhalter.

På tisdagen var det lektion som gällde. Hade tänkt rida Marco innan men fick brodda både honom och Ratzia så tiden räckte inte alls.
Ratzia gick fint och jag fick kämpa. Måste lära henne att reagera mer på min sits.
Många avbrott från galopp utan att hon dyker. Eva var på mig ordentligt. Trots kylan blev jag genomsvettig. Ska tänka på att ha en låg hand i avsaktningarna. Inte tro att jag kan hindra henne från att dyka genom att höja handen.
Fick träna på enkla byten. Nyttigt för oss båda.

På onsdagen fick jag först åka och sko Hedda. Hon hade helt slitit ut sina bakskor och tappat en fram.
Sen skulle Tilda hoppa Hedda för Lennart. Tog med Marco och då lillamanegen var full av ponnyryttare valde jag att vara med på Lennarts lektion.
Inte att hoppa men jag red fram med dem. Marco var lite spänd i början men skötte sig. När jag hade travat och galopperat kunde jag skritta runt på långa tyglar och titta på de andra när de hoppade.
Det hade jag aldrig trott att Marco skulle klara av.

I torsdags skyndade jag hem från jobbet och åkte till skogen med Marco. Hade på pannlampan och fick tända den efter en stund. Så fort det blir mörkt.
Kunde bara skritta då det var hårt och delvis isigt.

Upptäckte att Ratzia var tjock i ett bakben. Tog upp henne i paddocken och lät henne skritta rund ett tag. Benet blev mindre tjockt men inte helt bra.

Idag kunde jag gå hem efter lunch och skyndade mig till skogen med Ratzia. Benet var rejält svullet. Skrittade i 40 minuter. Hon kändes inte halt men svullnaden gick inte ner ordentligt.
Fick gå ut i hagen med Bill igen.
Åkte till manege med Tilda o Hedda. Först var vi ensamma men sen kom två ryttare in. Marco blev lite rädd när de som tittade på hade lite ljud för sig.
Kunde galoppera ca tio varv lugnt och sansat. Tänk att Marcobus har blivit så lugn och sansad. Jättetrevligt.
Skrittade en runda med hästarna när vi ridit klart inne.

När jag kom hem fick jag hjälp av Jonas att ta in hästarna och även att "klä av" Hedda. Trevligt med lite hjälp.

Marco hjälper till att mocka
 
1 Sara:

skriven

Tänk att han blivit så lugn o snäll lille Marco 😍 Bra jobbat mamma 💕

2 Ida:

skriven

Så duktig du är. Kul att det går bra med Marco! Imponerad! Hoppas det ordnar sig med Ratzias ben.