Ledig dag

Kommentera

Hade bokat att de skulle komma och fixa min paddock som blivit lös på kortsidorna. Är ju snart 15 år gammal så den behövde fixas. Vi har alltid varit noga med att mocka men det trillar ner mycket löv som förmultnar och skapar gegga.
Idag kom de äntligen. Egentligen ganska fort efter att jag hade beställt.
De skulle även skrapa rent grushagarna vid uteboxarna. Skönt att slippa geggan. La på täckbark i vintras men den hade blivit gegga nu.
Eftersom hästarna inte kunde gå i grushagerna fick de vara inne.
Släppte ut Bill i skogshagen och tog med Ratzia till skogen på en lång skrittur. Var så fint väder men kallt.

Sjön var helt spegelblank i skogen. Tyvärr var det fler som hade upptäckt det fina vädret. När vi körde hem var skogen och min parkering full av bilar.
Så när jag skulle rida Marco vågade jag inte köra upp i skogen igen utan åkte till ridklubben. Var helt ensam i stora manegen. Red dressyr i min gamla stubben sadel. Tränade på övergångar trav skritt trav. Lite svårt tyckte Marco. Borde man inte galoppera efter skritt?
Tränade skänkelvikningar då vi fortfarande undviker volter. Går ju fint att göra massor på raka spår. Avslutade med att träna galopp ökningar på spåret. Var längesen han fick sträcka ut i galopp ordentligt.
Marco är lurvig och blev rejält svettig.

Eftersom Hedda hade stått inne hela dan och de fortfarande höll på i paddocken med hjullastaren beslöt jag att rida ut en sväng med henne också.
Åkte till Bunketorp och skrittade ut en runda. Vädret var inte lika fint men fortfarande ok.

Hedda spanar ut över Mölndals golfklubbs bana. Spelarna har nog tagit vintervila.

Hemma igen var de klara. Paddocken såg ut som ett dansgolv 😊 Helt plan och nytt toppskikt. Massorna de hade tagit bort hade lagt jämte i skogen och det var mycket 😱

Grushagen vid uteboxarna var också som ett dansgolv. Ingen gegga alls. Nu hoppas jag att den håller sig så länge. Vi mockar ju hagen varje dag.

Senare kom Tilda och då klippte de henne på hals och bog. Sen när Tilda red i paddocken klippte Maria Ratzia på samma sätt.

Så nöjd jag är med dagen 😊 Ridit alla, fått hagarna och paddocken fixad och två hästar klippta.