Orken tog slut 😟

En kommentar

I mĂ„ndags skulle jag bort pĂ„ kvĂ€llen pĂ„ ett trevligt "symöte". Vi Ă€r gamla hĂ€sttjejer som har trĂ€ffats regelbundet sedan 80-talet 😳 Det Ă€r lĂ€nge det. Alltid trevligt att trĂ€ffas och god mat fĂ„r vi ocksĂ„.


Skyndade mig att rida bÄde Marco och Ratzia. Plockade fram dressyrsadeln och red dressyr pÄ bÄda i paddocken.
Har inte ridit dressyr pÄ Marco innan, dvs suttit ned i en dressyrsadel och ridit mer seriöst.
Fick kÀmpa för att fÄ energi i honom. Kommer successivt nÀr man rider och i slutet var jag nöjd. Trevlig att rida men nÄt steg har han inte direkt.

Ratzia kÀndes fin. Var ju ett tag sedan jag trÀnade med henne. Blev riktigt taggad inför lektionen pÄ tisdag för Eva.

JÀktade pÄ och hann longera Hedda med equiband i tjugo minuter innan jag fick jÀkta vidare till mitt symöte som blev lika trevligt som vanligt.

I tisdags kom bakslaget. Det var kallt och de varnade för halka. Jag bara kÀnde att jag orkar inte mer. Fick lite olustkÀnsla av att ge mig av i halkan till Eva sÄ jag ringde Äterbud. Har vÀl aldrig hÀnt innan.
Fixade stallet och gick in och somnade framför TVn.

PÄ onsdag var det jÀkt igen. Skulle klippa mig och sedan Äka med Tilda pÄ hopptrÀning för Lennart Lindelöw. Tog med Marco sÄ jag kunde rida honom samtidigt. Sara var med och bjöd Lennart pÄ fika.

Marco var tokig 😡 Knappt att jag kunde komma upp pĂ„ honom. For runt som ett torrt skinn. Sen busade han lite grann. Valde att börja trava honom direkt, skritt var det inte tal om.
Bock och spark i vÀggen. Han kan ju göra riktiga jÀttehopp men det gjorde han ju som tur inte sÄ jag satt kvar.

Tröttade ut honom genom att trava och galoppera mycket nÀr de andra hoppade.
PĂ„ slutet blev jag vĂ€ldigt hoppsugen och red nĂ„gra varv pĂ„ en volt och hoppade över en liten kub 😊 Tror att Marco uppskattade det.

I torsdags fick jag ta hand om Ratzia. Valde att longera henne med equiband. Traven gÄr fint men i galoppen vÀljer hon fortfarande att slÄ om till korsgalopp i bÄda varven. Konstigt att hon fortfarande gör sÄ.

I fredags kom jag ivÀg frÄn jobbet dÄ det Ànnu var ljust. Valde att glömma hur dum Marco var i onsdags sÄ han fick Äka till skogen. Han skötte sig perfekt. Gick snÀllt i skogen och gjorde inget dumt.

Red dressyr i paddocken med Ratzia. Är glad att det fortfarande Ă€r varmt sĂ„ paddocken Ă€r fin. Red mycket galopp och försökte fĂ„ henne att bli lĂ€ttare i handen. Gick vĂ€l sĂ„ dĂ€r. GĂ€ller att ha mycket ben.
Avslutade med att longera Hedda. NÀr vi hade hÄllt pÄ drygt halva tiden, dvs bytt varv och travat en stund till, slocknade ljuset i paddocken. Avskyr nÀr det blir sÄ. NÄn kortslutning. Fredrik fÄr kika pÄ det.
Bara att avsluta och ta fredagskvĂ€ll. Skönt för jag var trött. 
Sara hade gĂ€ster sĂ„ jag hade hela stallet sjĂ€lv. Är lite jobbigt nu. Orken Ă€r som sagt slut đŸ˜„

Idag kom Tilda och dÄ red vi ut en lÀngre runda med Hedda och Ratzia. Sara, Fredrik och Tildas mamma fixade stallet, mockade hagar och fyllde vatten. Skönt att slippa.

TyvÀrr Àr det ju inget hö utlagt till imorgon bitti sÄ det fÄr jag göra klockan sju. Men men allt kan man ju inte fÄ.
Hoppas Sara blir bra i sitt knÀ snart sÄ hon kan börja rida och göra lite mer i stallet.

 
1 Ida:

skriven

Men du, du mÄste vila dig! FörstÄr att du mÄste vara jÀttetrött. Ta hjÀlp eller stÀll av hÀstarna ett tag, det blir Ànnu vÀrre om man Àr helt utmattad. Kram!