Mugg đŸ˜„

Kommentera
Ratzia har tvÄ vita bakben och de Àr kÀnsliga nÀr hon fÄr mugg.
Har kÀnt i ett par veckor att hon haft lite smÄ skorpor runt kotan men inget i karleden.
Smörjt lite med fet salva och inte tyckt att det var illa men pÄ julafton var Ratzia tjock i ena bakbenet runt kotan.
Min syster som skulle rida pÄpekade att hon var svullen och nÀr hon sedan satt upp och tog tre skritt steg och sa att hon inte gick rent brydde jag mig inte. Att kÀnna det pÄ ny hÀst pÄ tre steg dÄ mÄste hÀsten vara blockhalt och det var hon inte.
Efter ett bra skritt uppvÀrmning travade vi och Ratzia var helt ren och svullnaden gick ner.
Syrran tipsade om blĂ„ spray som fanns pĂ„ Börjes som var bakteriedödande. Köpte den och sprayade ner hela benet. SĂ„g rĂ€tt lustigt ut. HjĂ€lpte tyvĂ€rr inte. 
Feta salvor för hÀstar o salicylsyresalva hjÀlpte inte heller. Svullnaden blev Ànda upp till hasen och Àven efter skrittmotion var den inte borta.
SĂ„ efter helgen ringde jag kliniken ett stenkast bort. Fick tid dagen efter.
Deras veterinĂ€r som tittat pĂ„ Ratzia nĂ€r hon hade stengalla undersökte henne igen. VĂ€ldigt noggrann och bra veterinĂ€r. 
Assistenten Ă€r ocksĂ„ bra och han fick raka bort pĂ€lsen pĂ„ benet och undrade vad det blĂ„a var för nĂ„t och varför hon var kletig av salva 😟Inte att rekommendera.
Muggen sitter pĂ„ benet frĂ„n kotan och upp. Är vĂ€l egentligen rasp dĂ„ karleden Ă€r fri.
TvÀttades med special schampo som fick verka i tio minuter innan det spolades av.
Benet torkades och akogel som Àr Äterfuktande masserades in.
Detta ska jag göra tills benen Àr fina igen.
Dessutom fick Ratzia penicillin, kortison och metacam. Hela artilleriet direkt.
Redan idag sÄ hon mkt bÀttre ut och nÀr vi skrittat var benet som vanligt i storlek.
Ska ge penicillin i 5 dagar o metacam i 8 dar. Har lÀrt mig spruta hÀstar sÄ det fixar jag. Ratzia Àr snÀll.
Vi skrittar tills benet ser bÀttre ut och sen rider vi pÄ som vanligt.
Ska fortsÀtta massera in alkogel i förebyggande syfte pÄ vintrarna. Nu vill vi inte ha detta fler ggr.
(null)

(null)
Ser inte sÄ trevligt ut.
(null)
Ratzia pÄ kliniken. DÀr Àr hon vÀlkÀnd nu.