Hästskötare

Kommentera
Sara o Fredrik drog iväg till New York en långhelg och lämnade mig med alla hästar. Fick order om att ruda ut på Marco 😳 helst varje dag.
Insåg snabbt att en jäst om dagen var vad jag mäktade med efter jobb och mockning mm.
Hade planer på att longera Hedda när jag red Marco men det orkade jag inte.
Blev två uteritter i Bunketorp på Marco. Gäller att sitta som en säck potatis och bara åka med så är han lugn o fin.
Han är lite lustig för ibland skrittar han i snigelfart för att plötsligt koppla in turbon och nog gå i nån passgång i rasande fart.
Hedda fick gå i skogen hemma. Den är fortfarande ok att komma fram i trots regnet. Skogsvägarna är bra att hålla igång på. 
Testade en ny väg att rida tillbaka på och denna gång kom vi fram där vi skulle.
En annan gång red vi i backen i Bunketorp och Konditionstränade.
Men det var skönt när Sara kom hem igen. Har tappat lusten att "träna" dvs rida i paddock och att bara skritta ute är inte heller så kul. 😟
Idag tog jag Hedda och åkte till klubben och red på deras skogsslinga för att få variation. Det är ofta många som tar en promenad med sina hundar där så det var lite nervöst då Fia var som löper. 
Hann precis rida klart innan första hundägaren dök upp. Med godis i fickan lockade jag med Fia tillbaka till transporten.
Ratzia är fortfarande halt. Var åter hos veterinären förra veckan. Var säker på att det var en vrickning men hovslagaren plockade av skon igen och man såg tydligt att det var två röda ställen på sulan,
Bedövade bort hovled och sedan hela hoven för att vara säker på att det kom därifrån.
Jag fick springa med henne och jag är nog haltast så det såg nog lustigt ut 😂
Sen röntgade vi hoven igen och nu när det var andra vinklar syntes att Ratzia har hovbroskförbening. Blev inte riktigt klok på vad det innebär och frågade inte ordentligt.
Läste sen på nätet att många har det och att det ofta kommer fram när man undersöker annat och att det inte har nån betydelse. Men just i detta fallet har det nog gjort att hon reagerat mer på stengallan och det som orsakade den än om hon inte haft det. Får fråga mer på åb.
Ratzia fick ett plastgips runt hoven för att stabilisera så att hovbenet är still. 
Plastgips var en bra uppfinning, hon kan gå i liten hage trots att det regnar och blir lerigt. Underlaget spelar ingen roll.
Sen blir det troligen ringskor på henne. Får hoppas att hon är bättre nästa vecka.
Eftersom detta inte kom fram på första besöket lät vi ju henne gå i stor hage med Bill och de har busat runt en del. Var ju inte rätt 😥 då hon borde varit i stillhet. Lite synd.
(null)
De röda fläckarna på sulan