Spännande möten

Kommentera
Då Ratzia gått i manege mest hela veckan longerade jag henne med Equiband igår. Ratzia var pigg och det var svårt att sakta av henne från galopp till trav. Longerar i grimma så hon behöver lyssna bättre på mig.
Efter uppvärmning i trav fick hon galoppera tio varv. Gäller att Ratzia går lugnt för annars slår hon om till korsgalopp.
Där efter växlar jag så det är ca ett halvt varv galopp avsaktning till trav och ny galopp igen. Gör detta tio ggr och det var här det ibland tog lång tid innan Ratzia saktade av.
Idag var det dags att rida ut. Körde bort till Bunketorp men där var det gåsjakts promenad. Dvs tipspromenad men massa folk och bilar överallt. Insåg att jag inte hade nån parkering. Körde vidare till nästa skog och hoppades att det skulle vara färre ute o promenera där.
Vågade inte chansa och köra ändå in i skogen och det var tur för där var det fullt med bilar samt en hästtransport.
Stannade vid sidan av vägen vid en grushög och hoppades att jag skulle komma ut igen.
När jag svängde av grusvägen och in i skogen på ridspåret såg jag två crossar längre fram. De stannade och stängde av hojarna men Ratzia betedde sig som om det var två hästätande monster. Kastade sig runt och vågade inte gå fram. Först när killarna drog av hjälmarna och Fia gick fram o blev klappad vågade Ratzia gå förbi.
Hann trava en liten bit i skogen innan Ratzia tvärnitade. Det kom en travhäst körande mot oss.
Ratzia kastade sig runt. Mötte ju en travare för nåt år sen och då var Ratzia hysteriskt rädd och kusken skulle fram o prata med oss för att gräla då Fia var lös med. Höll på att trilla av flera ggr.
Tog det säkra nu och styrde in Ratzia i skogen för att hon skulle våga stå kvar.
Kusken stannade sin häst och bad att jag skulle komma fram så att Ratzia skulle se att det bara var en häst med vagn.
Bussigt. Vi smög försiktigt ner på vägen och stannade och pratade lite. Kusken uppmanade mig att ha mer färgglada kläder då det är älgjakt 🙁
Fortsatte sedan på ridspåret och Ratzia var rätt spänd. Allt var ganska farligt så jag hade ett rejält tag i manen när vi galopperade. 😂
Tillbaka vid bilen kom vi loss lätt och jag klarade av att vända så vi kom hem igen.
Fredrik har monterat nya lysrörslampor i stallet så nu kommer hovslagaren att bli glad.
Nu är det världscup hoppning på Tv. Skönt att komma in och vila lite.
(null)
Jag och Ratzia i tidningen Ridsport