Mer ridning men ont

En kommentar
Har börjat bli en vana att följa med Sara till manegen tidigt på morgonen när hon skrittar Marco. Jag brukar ha med Hedda så får hon skritta på lina i en halvtimma. Har tyvärr lite ont av att bara stå rätt upp och ner. Blir ju att jag belastar höger benet betydligt mer.

En dag kom jag på att jag kunde passa på att träna under tiden. Kämpade på med att flytta tyngden fram och tillbaka mellan benen, göra tåhävningar och anstränga vaderna. Tur att Hedda är snäll och bara traskar runt när jag stod still och flyttade linan bakom ryggen istället för att "snurra" med.

I helgen bestämde jag mig för att rida igen. Plockade med min lilla trappstege till manegen. Då har jag inga problem att sitta upp på Hedda. Hon är ju bara drygt 160.

Skrittade jämte Sara och Marco. Skritten går rätt bra. Försöker vrida om benet så det är rakt ut med Heddas mage.
Sara hade på en ridsportpod så vi lyssnade på Ludwig Svennerstål. Riktigt intressant. Såg honom i Mantorp för många år sen.
På slutet tänkte jag ta en liten trav men det gjorde direkt ont i knäet benet när jag skulle rida lätt. 😡 Fattar inte varför. Kan göra knäböj på golvet utan smärta. Måste vara att benet är böjt.
Tog upp det med sjukgymnasten idag. Han sa bara att det var för tidigt ☹️ Får träna vidare på knäböj på golvet och vinkla ut foten lite så det påminner om ridning.
Tycker att svullnaden har minskat vid fotleden så det går åt rätt håll.
Var hos Vivi igår på svensk Hästrehab. Hon kör djupvåg laser och ström på benet. Känns bra och det blir mjukare.
Har fått en specialstrumpa att ha på natten med små pluppar på insidan som ska trycka på olika ställen för att stimulera så vätskan försvinner. 
På dagen har jag en vanlig stödstrumpa. Tur att det är vinter och inte varmt ute. 
Idag är det skitväder med snöblandat regn, regnar så uteboxarna tar in vatten underifrån. Måste nog dränera om ifall jag inte kommer på nåt fiffigt att lägga in under spånet som en fuktspärr.
(null)
Ibland har jag haft med Ratzia när Sara har ridit Bill. Då har det blivit riktig longering med både trav och galopp. 
 
1 Ida:

skriven

Vilken söt bild på dig och Ratzia! :) Tråkigt att det gör ont att rida. Så bra att du är duktig med "miniträning" under dagen istället för att bara stå rätt upp och ner, sånt tror jag gör stor skillnad! Kolla om du kan ha nåt knäskydd som funkar att ha om benet när du rider, kanske gör det mindre ont? Vet en del som skadat sig som tyckte det gjorde stor skillnad för knäsmärtor om man rider med "fjädrande" stigbyglar också, om ni har några såna kan du ju prova? Hoppas du kan rida i trav också snart! Du får ju ta det lugnt om det gör ont tyvärr. Kämpa på! Kram <3