Igångsättning

Kommentera
Nu har jag börjat igångsättningen av Hedda 😊 Hon var hos veterinären i början av veckan och röntgade sitt bakknä. Allt ser bra ut och nu ska Hedda  skrittas för hand i tre veckor för att sedan skrittas under ryttare i två veckor  innan nästa återbesök.

Hedda får bli mitt projekt så får Sara ta hand om Marco och de andra två.
Marco ska ju skrittas under ryttare ca 30 minuter varje dag. Då han är sjövild och uppför sig illa i paddocken och tom hystade av Sara där en dag så får han åka till manege. Sara försöker göra det tidigt på morgonen när ingen annan rider.
Idag följde jag och Fia med och hade koll på dem. Marco skrittade på fint och såg helt ok ut.
(null)
Fia tittar på.

Idag tog jag Hedda på lina i paddocken och satte på equiband med magbandet. Hedda behöver stärka sina sina ryggmuskler.
Hedda fick skritta 15 varv åt båda håll. Tar ca en kvart. Ska göra detta varje dag. 
Hedda uppskattar att bli ompysslad och borstad. Snart får jag ju rida på henne. Ska hitta en högre pall så jag kan sitta upp lättare.
Förra veckan mockade vi ut hela Heddas box och fyllde på med nytt spånpellets. Efter några dagar hade hon mosat sönder allt och har nu en härlig tjock bädd av ljust spån 😊.

Igår var det dags för Bills utebox. Den var så skitig och blöt. Kommer in fukt under ifrån trots att av dränerade om runt boxarna för två år sen.
Jonas och Fredrik körde skottkärror i skytteltrafik för att få ut allt. Jag skottade i boxen så benen värkte. 
Eftersom boxen kändes blöt i backen så föreslog Fredrik att Bill skulle flytta in i stallet. Vi röjde ur den tomma boxen som hade blivit "förråd". In med massa spånpellets och Bill fick också en härlig box. Undra hur länge den är fin? Redan i morse var den skitig så jag fick mocka länge och noga.
Jag är sjukskriven 25% nu. Detta för att jag ska ha tid att gå på sjukgymnastik. Måste få ner svullnaden i benet och kunna sträcka helt samt böja mer. Tar tid men går utan kryckor men haltar och belastar foten tokigt.