Mer träning

Kommentera
Sista gången före jul. Eva ska resa till Tanzania  på safari. Konstigt nog har jag inte den minsta lust att följa med. Känner inte alls nån tjusning med safari men jag är väl inte normal😟
Kände när jag körde till Eva att åldern börjar ta ut sin rätt. Det var jobbigt att köra i mörkret på den lilla vägen med mycket mötande bilar. Har synen blivit sämre?
Körde upp och parkerade precis på samma ställe som förra året 😥 men valde att placera pallen stabilare på asfalten framför bilen.
Ratzia var lite spänd då Evas två hundar skällde som tokiga i hundgården som man måste passera. Hade dessutom med Fia som de säkert skällde lite extra på.
Fick börja rida på volten och böja lite extra med ledande tygeltag för att få med Ratzia runt. Jobba lite mer med inner skänkel.
När det började fungera följde jag spåret och hade framdelen lite innanför. Verkligen svårt. Bak och framdel gick mest i samma spår såg jag när jag kikade upp i spegeln.
Fick sätta mig ner och göra öppnar utmed spåret. Kämpade på med det blev mkt förböjt i halsen och rak kropp.
Fick tipset att leda lite med ytterhanden och då fick jag till det. Blev väl att halsen fick vara rakare.
Gick över till galopp och även där tänka framdelen in men ha rak häst.
Skulle sen skritta lite för att på nytt fatta galopp. Då visade Ratzia upp sig på sämsta sätt 😟 men bra att det sker på lektion.
Hon taktade och kunde inte skritta. Precis som hon gjort med mig innan. När hon taktar tar jag i tygeln och då stannar hon nästan. Blir så orytmiskt, takt eller stopp. 
Hon fick skritta på flera varv innan hon klarade av det och jag gick sitta som en hösäck och inte röra benen men försiktigt gunga med i takt. Så svårt och irriterande. Skritten är ju hennes bästa gångart men hon hetsar upp sig när hon tror att det ska bli fart igen.
Fick i läxa att rida ut och skritta och variera tygellängden och lite tempot.
Eva tyckte att Ratzia inte aktiverade baken ordentligt så jag fick variera tempot i traven. Fram några steg, sitta upp och minska och fram igen.
Ratzia var väldigt på och blev lite lång och låg när jag sköt på fram. Skulle få mer aktivitet.
Det var jobbigt och jag var trött när vi var klara men Ratzia var ganska opåverkad.
Nu får jag träna under jul och se om vi kan visa en bättre form nästa termin.
Fick idag hem en ny omgång av det vita guldet 😊 Till sist fick bonden en skörd till och har nu så det ska räcka till oss alla. Härligt.
Har hemma så hela vintern är säkrad. Vår backe är inte kul på vintern så det gäller att fylla på innan det kommer snö och is.
Nu ska jag till Reko- ring och hämta närproducerade matvaror. Himla bra initiativ. Nära är gott och bra för djuren.
Blir även Lussebullar så vi kan fika lite i förskott 😊 (null)
Snart är det dags för semester igen. Jag och sara reser bort i mitten av januari.