Försäkringar

En kommentar

När olyckan är framme är det ju bra att ha några försäkringar så man kan få lite ersättning som plåster på såret.


Genom Ridsportförbundet har man en bra försäkring i Folksam. De betalar ut ersättning för tex trasiga kläder samt hjälmar som åkt i backen. De gör åldersavdrag men är ändå enkla att ha och göra med. Utbetalningen kommer tämligen omgående samt 1000kr för "första hjälpen".

Sen har jag genom jobbet en försäkring i Trygg Hansa. De skickade också direkt 1000kr i första hjälpen. 

Genom Jonas jobb är jag medförsäkrad i Skandia. De har ingen första hjälpen.

I Förenade Liv har jag en fortsättnings- försäkring från facket. Därifrån har jag inte hört nåt än.

Alla har ju fått kopia av mitt sjukintyg.

Nu är det tydligen så att sveda och värk kan man bara få från en försäkring så det gäller att ta reda på vilken som betalar ut mest.

Trygg Hansa var villiga att betala ca 6000kr. Skandia kunde inte räkna på beloppet innan sjukskrivningen var över. 
Förenade Liv har som sagt inte svarat.
I Folksam ingår det inte.

Nu har vi haft skadade hästar också så igår ringde jag Agria och då har de ju en växel med massa olika val. Plötsligt hör jag Agria incident och inser att även där finns en försäkring. 
Passsde på att prata med dem om min skada också och blev kopplad till Länsförsäkringar. De skulle skicka skadeanmälan och lät som om försäkringen var ganska omfattande.

Kom sedan på att våra hästar är försäkrade i Agria men Ratzia i Folksam 😟 
Kontaktade Folksam och fick noterat på min skadeanmälan via Ridsport förbundet att det även finns en hästförsäkring. Den betalar bara ut ersättning om man blir invalid så Agrias hade nog varit bättre.

Om jag får en invalidgrad på knät om två år så har jag rätt till ersättning från alla bolag. Risken är stor att knät inte blir helt bra då bl.a. ena minisken saknas. Läkaren har ju redan nu flaggat för att det blir problem i framtiden.

Även för fula ärr kan man få ersättning och det lär jag få.

Har tagit stygnen från såren som blev efter första ställningen. Tre långt ner på benet och tre uppe på låret.
Såren långt ner var inte så fina. Hade vätskat sig och huden spruckit sönder lite pga svullnad.

På måndag ska jag till röntgen och ortopeden. Då kommer de troligen att ta alla stygnen som är gjorda i metall efter operationen, säkert 40 st.
Är lite orolig att benet är för svullet 😟 Försöker ha det i hög läge så mkt det går.

Har lärt mig att hoppa på kryckor. Får hålla upp benet framför mig så det är lite jobbigt.

Sover bättre nu men vaknar ändå på nätterna av att det gör ont av att ligga i samma ställning hela tiden.

Har lite övningar som jag gör med benet. Får ju inte tappa alla muskler.

Igår vid TVn tyckte jag att det friska benet såg smalt ut så jag bad Jonas hämta min ridstövel så jag kunde se om det stämde. Han trodde nog att jag skojade för han kom inte med nån stövel. Får testa det en annan dag.


Längst ned på benet är det sår efter ställningen.
 
1 Ida:

skriven

Hoppas det ordnar sig med försäkringarna. Du verkar ju ha en del att välja på, det känns ibland som rena USA när man ska bängla med sånt där. Men det är ju bra att man har försäkringar just när sånt här händer.. Jisses som benet ser ut. Krya på dig! Förstår att det måste vara väldigt segt! Så bra att du kan jobba lite iallafall så du har nåt att göra. Kramar!