Fegis häst, tappsko o staket

En kommentar

Helgen har gått fort men idag har vi gjort massor 😊


Började i lördags med att rida ut på Marco i skogen hemma. Det var Fredrik som föreslog att jag skulle rida där då han hade klippt ner lite till och vill veta om det var bra.
Då blir det säkert en tappsko påpekade jag men Fredrik sa att jag skulle rida...

Är väldigt lerigt i skogen efter allt regnande.
Marco är en riktig fegis. Stannade och lyssnade och han trodde säkert att en älg skulle komma susande. Fick mana på för att skulle våga sig vidare.

Kom upp på skogsvägarna och han var lika sjåpig där. Allt var farligt. 
Plötsligt skymtade en svampplockare bortom en sväng. Marco kastade sig om och ville rusa hem. Fick kämpa för att vända runt honom.
Han vågade stå helt still på vägen och glo paralyserad mot svängen. Så dök svampplockarna upp men Marco vågade inte gå utan jag fick be att de skulle gå förbi honom.
Fega häst. Han som verkar vara så tuff.

På vägen hem fick jag plötsligt för mig att han hade tappat en sko. Kika fram men såg inget så jag hoppade av och mycket riktigt ena framskon var borta 😡

Gick tillbaka upp genom skogen men hittade inte skon.

Smsade Fredrik och han gick oss till mötes och hittade skon. Tyvärr var hoven trasig så Fredrik vågade inte slå på den.
Hovslagaren kommer och fixar på måndag.

Gyttja i skogen
Marco spanar efter otäckingar

Imorse tog jag Ratzia till ridspåret längst bort och höll igång bra. Hade runkeeper och red 7 km på 50 minuter. Funderar på om det är tillräckligt för att förbättra konditionen.



Testade hackamore
Nästan inte ljust när vi började

Provade att rida Ratzia på ponnyhack. Stundtals var det som att rida i grimma. Hade inget koll alls när vi galopperade i backarna. Tänkte att hon blir nog trött när vi har kommit upp för backen så då kan vi sakta av. Det fungerade bra. 


Sen ägnade vi resten av dagen åt att fixa mer staket. Ja det var ju Jonas och Fredrik som gjorde staket.
Jag mockade stallet och tömde ut hela Bills box. Blev många kärror.

Sen drog jag nya trådar. Blev riktigt fint. Nu är det snart nya staket överallt.

Hedda fick gå på gräset och kanske att hon går lite bättre idag. Svullnaden är borta så vi hoppas på det bästa.

Jonas har köpt ett jordborr vilket gjorde arbetet lättare och roligare
Nytt staket och nymålat hus 😊


 
1 Ida:

skriven

Läste om Hedda, håller alla tummar!! Usch så oroliga ni måste ha varit, hoppas som sagt att hon klarade sig undan relativt lindrigt trots allt. Fina lilla Hedda!

Så himla fint ni får på gården. Många kramar till er, och stort tack för senast!