Tävling

2 kommentarer

Idag var det första starten på över ett halvår. Var anmäld till två LB klasser. Har skaffat en dags licens så då är det ju smart att rida två klasser samma dag.


Valde att skritta ut en stund igår istället för att rida i paddocken. Putsade lite på tränset och sadeln. Letade fram ett par små sporrar och packade in i transporten.
Funderade på om jag skulle fläta men insåg att manen skulle jag kanske behöva hålla i.

I morse fick jag åka runt åtta då jag startade halv tio. Tänkte rida fram en dryg halvtimma och nu behövs ju inte att gå och startanmäla sig längre.

De har två tävlingsbanor jämte varandra med nåt smågrus sand. Likadant på framridningen. Dammade rejält.

Likaså på banan låter det när gruset kommer emot staketet. Det ligger en flygplats jämte och där startar små plan och helikoptrar. Ratzia var lite fundersam mot helikoptrarna.

Red fram och det kändes bra. Ratzia låg på väldigt men jag försökte sitta till halvhalter.

In på banan och rida runt lite. De passade på att mocka när jag väntade på signal. Plötsligt säjer domaren mitt namn när de fortfarande höll på att mocka. Fick säja till henne (domaren) att de måste ju få göra klart först. 

Red programmet och hade lite småmissar som taktinslag, galoppinslag i travökning och så red jag fel väg men det kändes ändå ok.

Tillbaka till transporten kom % upp 59 %. Riktigt dåligt. Så dåligt kändes det verkligen inte.

Tittade klart på klassen. Vissa hästar var fina och andra gick sämre. Till sist hamnade vi på tredje sista plats 😞

Hade sedan flera timmar kvar till nästa start. Funderade på varför jag gjorde detta. Hade det inte varit bättre att rida ut i skogen denna fina dag?

Nu halvsov vi båda två till det var dags för nästa start. Red fram kort och effektivt. Förra domaren hade gett 5 på framåtbjudning trots att jag tyckte att jag satt och bromsade en "skenande" häst. 

Väckte Ratzia och ville få igenom bättre halvhalter.
In på banan och red. Hade en miss i första galoppfattningen där hon slog sig fri.

Var nöjd och tänkte att om detta inte är bra heller så lägger vi av. Kan ju rida ut i skogen istället för att vara vid en dammig dressyrbana.

Gick för att hämta protokollet. När jag kom fram hörde jag hur de sa mina siffror för att lägga in dem. Massa sjuor och en åtta. Lät ju lovande. Slutade på 69% 🎉
8-a kom på skritten.

Låg på 4-e plats och det var fyra priser men flera ryttare kvar.
Nervös väntan men det klarade sig. Vi blev fyra.

Jättenöjda och nu var ju väntan och dagen helt klart värt allt.

Hemma fick Ratzia kliva ut på gräset till Bill. Det var hon förtjänt av. 

 
1 Sara:

skriven

Du kanske fick dåliga poäng i första för att du sa till domaren 🤣

2 Ida:

skriven

Wow! Vilken upphämtning!! :D Bra jobbat, grattis!! :D