Takten

En kommentar

Måndag och heldag. Fint väder äntligen. Då kom jag på att skafferiet måste städas. Har varit ett bra ställe att placera saker som inte alls ska vara där. Nu gick det knappt att komma in.


I min iver då jag fick fart på Jonas också rensades alla kökslådor. Fanns många påsar med konstiga fröer och mjölsorter som hade gått ut för flera år sen.

Hann bli eftermiddag innan jag sadlade på Marco och åkte till skogen. Red en skön tur med Fia i skritt och trav. Tänkte när vi var tillbaka att vi skulle ta en galopp i backen men när vi gick dit såg jag tre rådjur precis intill på fältet. 
Var bara att vända om. Kunde se framför mig hur Fia inför alla motionärer jagade rådjuren över fältet.
Fia upptäckte aldrig dem som tur var.

När Sara kom hem från jobbet fick vi skynda oss till Billdal och hoppträning för Lennart Lindelöw. Ratzia kämpade på bra. De gjorde en bra träning.

Dagen efter fick Ratzia bli dressyrhäst. Hon är riktigt käck som fungerar både som hopp och dressyrhäst.

Vädret var fortfarande fin och träningen kunde vara utomhus. Gillar så mycket bättre att vara ute. Evas paddock är stor och man har en fin utsikt över en sjö.

Vi fick träna mer på "samling" denna gång. Måste få ihop Ratzia lite mer inför tävlingen. För att få henne mer alert skulle jag smacka i takt vilket jag inte klarade av.
Takt är inte min melodi. Helt omusikalisk och det är ett handikapp i ridningen.
Misstänker att det är därför som jag och Rivica inte fungerade. Det var så lätt att påverka Rivicas takt och det var ju inget jag klarade av att hantera.
Natalie däremot hade en bra egen takt och blev inte störd av mig om jag gjorde "takt fel".
Ratzia är lite som Natalie som tur är. Hon håller sin takt bra.

När jag hade fått ihop Ratzia genom att sitta till halvhalter och Eva hjälpte mig med smackningar skulle vi träna ökningar. Det hade vi inte gjort på ett halv år.
Första ökningen gjorde jag på diagonalen innan jag hade rakriktat. Blev inte bra.
Nästa rakriktade jag men drev för mycket så det blev galopp igen. Så svårt.
Tredje var ok men Eva tyckte att hon sänker sig fram och blir lång.
Fjärde var ok.

Trots allt hade jag en bra känsla genom lektionen och Ratzia var med på notorna och försökte förstå vad jag ville.
Om det känns så på tävlingen kommer jag att vara nöjd.

Idag fick både Ratzia och Marco skritta ut en runda i skogen. Fortfarande fint väder. Så härligt.

Har tom börjat köra hoj till jobbet.

Fina Ratzia
 
1 Ida:

skriven

Ja det är jättesvårt med takt! Jag är väldigt musikalisk men anpassar mig också väldigt lätt i takt... jag tycker det är jättesvårt att rida "ur takt" eller ändra takten! Kanske inte om hästen följer med, men Tell vill ju hemskt gärna hitta på själv och öka takten hela tiden. Då blir det ju inte så bra om jag följer med. Svårt hur man än gör det där!

Det är ju jättebra att Ratzia går både hopp och dressyr, det är väldigt nyttigt för dem och så kul att både du och Sara har roligt med henne, nu fattas bara terrängen så har ni en komplett fälttävlanshäst! ;)