Ny träning

Kommentera

Veckan har för få dagar 😳 Jag hinner ju inte träna mellan träningarna 😥 Hur ska vi då bli bättre? Stackars Ratzia som ska vara hopphäst också.

Tränade förra tisdagen, på onsdagen blev det hopplektion med Sara, på torsdagen fick hon vila och fredag blev en lugn uteritt. I helgen var det hopptävling.
Ratzia gick två 130 och debuterade 135 med bara en rivning. I de andra starterna blev det en resp två rivningar.
Sara tyckte att hon var stark och drog iväg med henne
Igår fick hon vila och idag var det lektion för Ewa. Ratzia har fullt upp.

Jag kände direkt när vi började att jag hade hela hästen i min hand. 
Fick rida långsamt på volten och försöka få henne att slappna av.
Tyvärr var vi inte i bästa form. Kom sent då jag var tvungen att tanka på vägen. Glömde pengar, handskar och spö.
Hittade ett annat spö i transporten men det var säkert 20 cm längre. Lite som att rida med ett körspö. Ratzia har dessutom väldig respekt för spö. I början kikade hon bakåt på spöt och undrade vad jag skulle göra med det. Jag hade svårt att hålla det bra och skrapade emot sargen. När jag skulle byta hand blev Ratzia givetvis rädd 😟

Dessutom hade Sara lämnat en stor påse godis i bilen så jag var full i magen när jag kom fram till Eva.

Efter en stund slappnade Ratzia av och traven blev bättre. Lite skönt när jag fick börja galoppera. 

Fick räta på långsidan, göra volt och sedan rida åttvolt med förvänd galopp. Gick ok. Knackade med innerskänkel för att bibehålla galoppen.

Till helgen ska vi debutera LA3 på samma bana som jag startade Rivica på när jag beslöt att sälja henne för att det inte fungerade. Nu kan jag inte hota Ratzia med att sälja henne då hon inte är vår 😂

Rider även LB1 då jag är snål och vill ha två klasser när jag löser endagslicens.

Kan bli att jag får rida LA först och LB sen då det går på dubbla banor. 


Skönt med lite gräs