Tävling

2 kommentarer

Hade anmält mig till dressyrtävling i Olsegården. Skulle rida klass två och tre, LA1 och LB1.

Innebar att jag inte behövde åka förän efter lunch. Avskyr att gå hemma och vänta. Gör ju inget vettigt tills det är dags att åka ☹️
Mockade och fixade stallet. Åkte en sväng till Bill och hälsade på honom på betet.

Sa till Jonas att detta är nog sista tävlingen vi gör. Hade inte speciellt stor lust att åka. Kände inte alls att det skulle bli kul att åka iväg.

Åt lite jordgubbar till lunch och sen åkte jag iväg. Var varmt och skönt väder men blåste lite.

Började rida fram i deras paddock. Gjorde många övergångar trav till skritt för att få henne lättare och inte ligga på för mycket.

Gick in i manegen när det var en kvart kvar. Där var det en bastu. Ångrade mig men kunde inte gå tillbaka till paddocken.

De hade en collectingring som man red i när ryttaren före red. Var skönt att komma ut i lite vind.

Red programmet och hade lite problem med skritten igen. Den ökade på snett igenom går fint men sen när jag ska samla innan traven blir det lite takt. Ratzia vill så gärna och tror att hon vet.

Annars gick det fint och hade en bra känsla.
Var nästsist så jag fick stanna kvar när sista ryttaren red.
Överdomaren kontrollerade nosgrimmor efter ritten och sedan sporrarna. Hade lite anmärkningar på mina sporrar att de satt för löst på stöveln. Ska inte gå att åka upp o ner på hälen. Fattar inte hur jag ska kunna dra åt dem mer?

Överdomaren sa att jag inte skulle försvinna för långt bort då jag låg på placering. Trevligt att höra.

Visade sig att vi kom tvåa 👍😊 Hade samma poäng som ettan men hon hade 0,5 poäng mer på allmänna intrycken. Och ändå hade vi 77778 vilket är jättebra.

Fick en tjusig grimma i pris.

Min vän Görel som rider dressyr hade kommit och tittat på oss. Hon tyckte Ratzia såg jättetrevlig ut och sa att hon borde bli dressyrhäst 😊

Tänk vilken bra häst Ratzia är. Helt super helt enkelt.
Har fina taktfasta gångarter och är inte tittig eller dum när man tävlar.

Hade två timmar till nästa start. Ratzia fick vatten och hö och vila i transporten. Jag köpte dricka och sen tittade jag på Jane som var först i LA.
Det var ju tur då jag helt missat att inridning var i galopp numera.

Sen fick jag en trevlig pratstund med Jane innan det var dags att rida fram igen.

Gjorde en kort framridning då Ratzia var lite mattare. Är ju inte van vid värmen som kom så plötsligt.

Fick en fin ritt utan missar men även nu var det problem med skritten ☹️ Fick 4-a på galoppfattningen som hängde ihop med skritten.
Slutade på 68% igen. Har aldrig haft så höga siffror i LA innan. Jättekul.

Låg på placering länge men slutade 8-a och det var 6 placerade. Hade vi klarat skritten bättre hade vi fått en rosett till.

När jag åkte hem så kändes dressyrtävling
inte så tråkigt längre. Kanske jag anmäler mig till nån mer?

Nu ska Ratzia vara hopphäst ett bra tag framöver. Vem vet hon kanske tom startar 140 innan säsongen är över.

 
1 Catharina:

skriven

Kul! Såg i resultatlistan att det hade gått bra för dig. Väldigt roligt att det går så bra för Ratzia i både dressyren och hoppningen! :)

2 Ida:

skriven

Så roligt, ni är så duktiga! Vilken häst hon är, och vilket jobb ni gör med henne! Heja heja! Så kul att hon går så bra i både hoppning och dressyr!