Händerna

Kommentera

Då det var helgdag i tisdags fick jag träna på onsdagen.

Regnet öste ner när jag kom fram. Hade gott om tid så jag kunde vänta på lite mindre skyfall innan jag plockade ut och skyndade upp till manegen. Är en bit från parkeringen.

Började med lättridning och när jag rider i vänster varv säjer Eva till mig att hålla höger handen still.
Jag har ju inte rört höger hand 😳
Tänkte på höger hand och såg till att den var helt still, då säjer hon igen att jag ska ha den still.
Fattar inte hur den handen kan leva ett eget liv. Speciellt i lättridning när kroppen rör sig är det svårt att ha handen still.
I andra varvet är det inga problem att ha vänster hand still när den är den yttre.

Till slut fick jag sätta mig ner och då går det lättare att ha koll på kroppen.

Fick rida lite sluta på volten för att sen testa öppna volt sluta. Lättare i ena varvet. Även här ska jag lätta på höger när den är yttre.

Fick testa lite sluta i galopp på volten. Får bättre galopp och Ratzia sätter under sig mer.

Red åttvolt i galopp och lyckades bra i den förvända utan att hon rann iväg.

Bad att få skritta eftersom det var problem på tävlingen men nu skrittade Ratzia på fint utan tendens till att takta. Hon har en fin skritt så bara hon inte spänner sig är den en 7-8. Synd att inte få den poängen.

Igår blev det ingen ridning utan en tripp till Ullared. Kom hem med lite hästsaker som grimmor, longerlina. Kikade på ridbyxor men tyckte att det var sämre utbud än innan så jag hittade inga.

Kundvagnen blev ändå rätt full med annat som var bra att ha.

Idag blev det en tur i skogen på Marco. Var lite småregnigt.
Marco är en konstig häst 😟 Hann skrittar i racerfart så jag tror att han går passgång eller så har han snigelfart. Ber man då om lite högre tempo så lägger han in travsteg.

Plötsligt kan han stanna för att nosa i backen eller tro att han kan äta något.

När vi kom hem igen kom det en rejäl regnskur. Klev in i transporten och tvättade den istället. Behövdes.
Transporten har ett bättre material inne än tidigare så den är lättare att hålla ren.

Skulle egentligen rida Ratzia också men hon fick vila. Har ju gått hela veckan så jag hade inte dåligt samvete för det.

Imorgon ska Bill åka på bete. Hoppas det kommer att fungera. Ska gå med två ston en bit bort men vi kommer se honom när vi rider i Bunketorp så det är inte långt att hälsa på.


Marco vilar i sin box på dagarna. Går in och lägger sig.