Uteritter

Kommentera

Ratzia tävlade en klass hoppning i söndags så igår fick hon gå i skogen för att komma ut och göra annat.


Åkte bort till närmsta skogen med henne. Var snudd på regn.
När Ratzia går i skogen så försöker hon äta från alla träd som passeras. Halsen kan bli väldigt lång. Jag får sitta och parera hela tiden och ändå lyckas hon få in lite i munnen. 
Skrittade bara fram och tillbaka i skogen för när jag kom ut på grusvägen höll de på att klippa golfbanans greener med stora gräsklippare så vi valde att inte passera.

Insåg när jag kom hem att jag kunde ta samma sväng med Marco.
Han är inte så intresserad av att äta utan han är mer intresserad av att lukta på hästbajs. Kan stanna på stigen och bara dra ner huvudet och lukta. Är ju mer som en hund.

Idag kom jag hem tidigt från jobbet och ruskvädret från igår var helt borta. Solsken och fint väder.

Insåg att jag skulle hinna till skogen med Marco innan dressyrlektionen. Marco har ledigt från riktigt jobb denna vecka och ska bara gå i skogen.

Körde till skogen längst bort. Hade tur att när jag kom till skogen körde en bil iväg. Var precis att jag kunde klämma in transporten jämte de som var kvar. Synd att det inte finns fler platser att parkera på.

När jag skulle spänna gjorden vände Marco på huvudet och bet mig i armen. Dumma häst, så gör man inte 😡 Blev riktigt arg och sen lät han mig vara. Gör ju så himla ont när han tar i skinnet på armen.

Höll igång med både trav och galopp i skogen. I början var han lite slö men sen blev det mer fart.

Marco har en usel skritt. Antingen går han och slöar eller så har han racerfart och då är det säkert passgång för man gungar enormt i sadeln. Försökte driva på så att han gick normal skritt men det var svårt. Speciellt i nedförsbackarna gick han jätte snabbt i sin konstiga skritt.

Ut med Marco i hagen och fixa Ratzia för träning. Var rätt trött när jag körde upp till Eva. Hade ingen riktig lust att träna...

Kunde rida utomhus vilket är mycket trevligare än inne.
Fick tipset att rida långsammare i traven i början. Tog en liten stund sen var vi mer samspelta. Tycker att början med lättridning är svårast. Är lättare när vi är igång och jag får sätta mig ner.

Fick rida lite sluta på volten för att sen gå ut på spåret. Sen blev det öppna volt sluta. Roligt när lite svårare övningar fungerar.
Fortsatte med sluta på diagonalen. Gick rätt bra åt ena hållet men betydligt svårare åt andra.

Gick över till galopp och nu var Ratzia riktigt eftergiven och jag hade lite i handen. Kändes riktigt bra.

Red först en åttvolt för att sen lägga in enkla byten. Fick även göra enkla byten på korta diagonaler.

Ratzia är så arbetsvillig och kämpade på trots värmen. Duktig häst.

Körde hem och var ordentligt trött. Tog in hästarna och gav dem kvällsmat sen trillade jag ner framför TVn. Somnar nog snart 😊

En liten stock hade trillat över stigen så jag fick "hoppa" med Marco