Kallt o snö

En kommentar

Ratzia tappade en sko när vi var ute i skogen förra veckan. Skulle skott henne tidigare men fick prioritera Hedda som har sämre hovar. Ratzias skor var tunna som papper så det var ett under att de övriga inte också trillade av.


Dagen efter roade sig Ratzia och Bill med att gå en egen promenad på dagen. De gick runt i skogen och sedan hittade de till grannens gräsmatta och busade runt lite 😟
När jag kom hem efter jobbet var de tillbaka i sin hage och först när jag skulle lägga ut hö på kvällen såg jag att trådarna var nere mot skogen. Vilken tur tänkte jag att de inte hade gått ut. Då ringde grannen och berättade om sin gräsmatta.
Han hade helt käckt gått ut och klappat i händerna så att hästarna sprang iväg 😱 Hur tänkte han egentligen? Rena turen att de sprang in i hagen igen. Kunde ju lika gärna springa ner på vägen, ut på tågspåret eller nåt annat livsfarligt. Tycker jag läser om påkörda hästar varje dag 😥

Himla tur att inget hände mer än att Ratzia tappade en sko till. Ringde och avbokade lektionen dagen efter för Eva. Kände att jag lika gärna kan avboka alla till dess att det är vår, men det kunde jag inte med. 
Nästa vecka kan jag inte men veckan därefter ska jag åka igen.

Vädret har växlat och kylan har kommit. Vet ju att det blir vinter nån gång men var inte beredd, det är man aldrig.

Har ridit ut några gånger och det har varit kallt och hårt. I stort sett bara gått att skritta.

Men när kylan varat i några dagar vågade vi oss på att rida ut hemma jag och Tilda. Jag gillar verkligen att kunna rida rätt ut i skogen men det går bara när det är riktigt kallt och hårt annars är det för blött och tom sankt.

Nu låg det tom lite snö på skogsvägarna så att vi kunde trava. Finns en bra runda på en timma att rida. Lite klättting och att gå genom lite "snår" innan man är ute på skogsvägarna men det är det värt.

Nu under helgen har vi varit i manegen och ridit. Igår fick Sara med Fredrik som skulle bygga en liten serie åt oss på fyra bommar. Det lät inte så svårt så jag sadlade på Ratzia dressyrsadeln. Inte lyckat alls. Att galoppera över fyra något upphöjda bommar med längre steg var enormt svårt.
Ratzia drog iväg eller bröt av. Att ha dressyrsadel gjorde det verkligen inte lättare.
Sara sa när vi åkte hem att det inte hade sett bra ut heller 😥

Imorse åkte vi allihop till manegen klockan åtta och då menar jag att både Jonas och Fredrik var med.
Sara skulle hoppa en lång serie och behövde banbyggare och det gällde att komma innan andra skulle rida i stora manegen.
Både Ratzia och Marco hoppade riktigt fint. När vi kom hem åt vi en god frukost och sedan fick vi vila framför TVn och titta på Tour de Ski.
Skönt att ha ridit så tidigt. Bara stallet kvar som vi fixade senare.

Glada hästar och nöjd ryttare efter dagens hoppning
 
1 Sara:

skriven

På slutet såg det inte illa ut, då var ni duktiga :)