Både ridbyxor och stövlar på

Kommentera
Nu har det blivit mildare väder igen så jag har börjat rida med ridbyxor. Termobyxorna får jag hoppas får hänga kvar i tamburen till nästa vinter. Går inte att göra någon bra ridning i dem när jag kasar runt inne i byxorna och inte får ordentligt fäste i sadeln.
Märks att jag inte tränat för Eva. Ridning är en färskvara.
Red i paddocken en kväll med Sara. Jag red på Ratzia och Sara på Marco. Ratzia hade hoppat dagen före och haft ett skarpare bett. När jag red på vanligt tränsbett blev hon väldigt stark och låg på och sprang omkring med mig. Kände att jag inte alls hade tålamod att rida henne när inget fungerade. Lika bra att avbryta innan man låter dåligt humör gå ut över hästen. Sa till Sara att vi skulle byta häst. Hon såg lite förvånad ut men vi bytte.
Marco är ju lite speciell, kanske som man beskriver ett sto. Man måste stryka medhårs. Där kan man inte vara på dålig humör och låta det gå ut över ridningen.
Jag skärpte till mig och ridningen på Marco gick riktigt bra. Skönt att det gick att byta häst och bryta ett dåligt humör.
 
Annars har jag mest ridit ut i skogen. Ganska skönt att komma ut efter jobbet. Nu är det ju ljusare så om jag skyndar mig hinner jag ut innan det blir mörkt. Så skönt för Fia att få följa med också.
 
Helgen gick mest åt till att sitta framför TVn och titta på GHS. Vilken fin service att det som inte visades på TV eller SVT play fanns på webben på GHS TV. Nu kunde vi ju se i stort sett allt. Speciellt roligt när man känner till vissa ryttare väldigt väl som kommer från trakten och som man möter på vanliga tävlingar.
 
Tänk att Henrik fick vinna alltihop. Så välförtjänst och roligt. Att Casall blev avtackad var lite sorgligt. Vad ska Roffe nu ha för häst och vinna med?
 
På kvällen åkte vi till klubben och red. Kom efter stängning men det gick fint ändå. De är vana vid att vi är först på morgonen och sist på kvällen. Hade faktiskt varit där halv åtta då Sara hoppade några språng med Hedda och red lite på Bill.
Nu hade vi med oss Marco och Ratzia. Jag red Ratzia med ridbyxor och stövlar. Mycket fokus på galopp och kondition. Gjorde även mindre volter i galopp för att vända runt henne så hon fick sätta under sig bakbenen. Trots att det var några ponnysar som red samtidigt fungerade hon fint.
Börjar känna mig redo att ringa Eva och komma igång igen. Ska bara fixa så att Hedda får nya skor först då hovslagaren vill sko just på tisdagar som är min träningsdag. Kan ju hoppas att det ordnar sig ikväll så kan jag träna nästa vecka.