Ridit

2 kommentarer
Sara skulle till manegen med två hästar för att hoppa lite. Jonas och Fredrik följde med som hinderbyggare.
Nu hade jag min chans att prova att rida. Jonas var tämligen skeptisk och tyckte nog jag kunde vänta.
Fredrik fick hjälpa mig upp. Stod på en pall 😳😂 och hade längt stiglädren rejält. Lyckades lyfta foten så jag fick in den i stigbygeln. Stod sedan på vänsterbenet och svingade över högerben, det friska och så satt jag i sadeln. Nästan fyra månader sen sist.
Kändes rätt hemtamt 😊 Lite som att cykla, har man lärt sig så kan man.
Testade lite att rida lätt i skritten för att se om det gick. Kände att det gjorde ont 😟 Trodde att den lilla rörelsen skulle jag klara 😥
Travade och testade i traven. Hade liksom i bakhuvudet att det skulle gå men icke. Gjorde rejält ont. 
Satt ned och travade. Det gick i alla fall 😊. Travade runt och red lite skänkelvikningar på diagonalerna. 
Testade galoppen men den var gungig så det kändes inte helt bra.
Det var lite svårt att komma av. Fick krångla över det friska benet och sedan kasa ner på sidan. Fredrik fick hålla så Ratzia stod still. Kom ju åt hennes rumpa med benet.
Nästa gång ska jag ha min dressyrsadel. Får träna på att göra lite knäböj först. Får prata med sjukgymnasten om bra övningar.
Nu har jag tagit mig fram utan kryckor hela helgen och det känns. Sitter i soffan och fotleden värker. Använder foten på nåt felaktigt sätt när jag inte kan gå riktigt.
Är svårt att veta hur mycket jag ska röra mig resp sitta still med foten i högläge. 
Vivi Svensk Hästrehab har behandlat mig två gånger med laser djupvåg och ström. Svullnaden har minskat. Kul att testa hästarnas saker. Kör även med biolight och det är skönt så jag tror att den också hjälper.
(null)

 
1 Anonym:

skriven

Heja dig!

2 Ida:

skriven

Heja heja! Det är bra motivation att träna på så man kan rida igen :) Det kommer gå så bra så! Du får väl rida utan stigbyglar och få kanonsits på köpet. ;)