Agria

2 kommentarer
Vi har ju haft problem med Agria hela hösten. Först så godkände de inte att vi åkte och kollade upp Marco när han var trött och ofta ställde sig som om han skulle kissa och urinen dessutom luktade starkt.
Veterinären sa att han hade dåliga blodvärden och skulle utredas. Kunde vara njurar eller magsår. Veterinären ringde själv och bokade in honom på Ale djurklinik. Alltså ansåg veterinären att han var sjuk men Agria sitter på sitt kontor och konstaterar att Marco är frisk 😡
Sen var nog veterinären slö med att skicka in journaler för vi ville direktreglera och att agria inte tog besök nr ett fick vi reda på när besök nr två var gjort. 
Kostade 12000 de undersökningarna 😥

Sen blev ju Marco halt. Kan faktiskt vara så att han kände av hältan tidigare och därför var slöare på slutet?

Då föreslog den veterinären att han skulle göra en magnetröntgen så man fick reda på var skadan satt då den var långt nere i hoven. Hade åkt till en annan veterinär då vi tappat förtroendet för den första.
Nej sa Agrias veterinär Charlie Lindberg. Behandla honom igen o vila.
Vi behandlade igen men Marco blev inte bra.
Då krävde jag att få prata med Agrias veterinär men det får man inte. Ska gå via en kundtjänstmedarbetare ☹️
Sen fick jag inga svar hur Charlie tyckte vi skulle ta hand om honom.
Men att åka till ytterligare en veterinär för att kolla om han hade några andra synpunkter gick fint. Tog med alla bilder o journaler från tidigare besök för att spara kostnader.
Även denna veterinär ville ju göra en magnetröntgen för att få reda på var skadan satt.
Nej sa Agria igen. Nu var dessutom de 18000 som Agria betalar ut under ett försäkringsår för hältor, om man inte har extra försäkring, slut. Marco var nu behandlad flera ggr i "blindo".

Nu var jag riktigt arg och skrev ett ilsket brev till Agria och förklarade att de var utomordentligt dåliga och ville veta hur de hade tänkt att hästen skulle bli frisk.

Vi bokade en tid för röntgen ändå och åkte iväg och gjorde den i Ängelholm. Kostade 12000 kr att få röntgat båda framhovarna. Vi måste ju veta hur Marco ska rehabiliteras.
Dagen efter ringde en trevlig dam från Agria som läst mitt arga brev och sa att hon hade pratat med deras veterinärer, alltså även Heimdahl och de kunde ompröva sitt beslut om det visade på nyttiga saker på röntgen.

Berättade att vi redan gjort röntgen. Hon blev lite förvånad men sa skicka kvittot o resultatet så får jag se vad vi kan göra.
Tog två dar så var det klart. De  (null)

ersätter 80 % och summan räknas inte in i potten för hältor utan jag fick 9600kr häromdagen. Trevlig julklapp.

Blodgrejen överklagade jag till Agrias prövningsnämnd men fick inte rätt så den har jag skickat vidare till Allmänna reklamationsnämnden. Kostar inget så jag strider vidare.

Marco har varit på återbesök och blivit behandlad i hovleden med sitt eget blod, vita blodkroppar som de centrifugerade fram.
Nu ska han skos på ett speciellt sätt och sedan skrittas till återbesök om en månad. Då ska han få stötvågor. Hoppas detta hjälper så han blir fullt frisk igen. Fina Marco.

 
1 Catharina:

skriven

Ja, det vill till att man är "om sig och kring sig" ibland. Så oerhört viktigt att man står på sig, för tänk om du inte hade gjort det! Nackdelen är ju att det är en viss risk att byta försäkringsbolag... Jag bytte till If från Agria för många år sedan och det har jag inte behövt ångra. Hoppas verkligen att er fina häst blir helt bra igen!

2 Ida:

skriven

Ja herregud, precis som att det inte redan är fruktansvärt att ha en sjuk/skadad häst, att dessutom behöva strida såhär mot försäkringsbolaget! Starkt att du orkar. Heja!! Sån behandling med hästens eget blod fick Tell för 10 år sen, det fungerade mycket bra på honom. Försäkringsbolaget brukar dessvärre inte ta den typ av behandlingar, men jag tror nog ni gör det ändå om det är det bästa för hästen. Så var det ju i Tells fall också. Håller alla tummar för Marco!! Kramar till er alla!