Träningar

3 kommentarer

Jag har tränat både dressyr och hoppning denna vecka.

Började med Ratzia till Eva som vanligt på tisdag kväll. Hann rida ut en sväng i skogen på Hedda innan.
Även denna gång hade jag spö och Ratzia har väldig respekt för det.
Efter lite arbete på volten skulle jag rida öppna utmed spåret. Fick inte till det. Hade ingen tvörning och då förböjde jag halsen för att få till det. Inte bra.
Då testade vi att rida på kvartslinjen och då gick tvärningen bättre när Ratzia inte kunde "hänga" på ridhusväggen.
Red några skänkelvikningar som blev bra på diagonalen.
Efter en liten skrittpaus blev det galopp och fattningen var inte bra. Gör om, sa Eva.
Gjorde om. Ok, sa Eva vilket betydde den var bättre men inte bra.
Hon är hård men rättvis Eva.
Red på volten och fick fånga bakdelen lite. De språng där jag fick till det blev riktigt fina och Ratzia var eftergiven och mjuk.
Fortsatte på spåret och fick rakrikta och tänka lite som förvänd sluta.
Red även en åtta i galopp och gick gunga lite extra i den förvända för att bibehålla takten.
Avslutade med att rida öppna volt sluta på långsidan. Roligt att få rida lite svårare övningar som börjar fungera.

Har anmält mig till tävling. Klarade av att vara skogsryttare i ett halvår sen var jag på tdb och hittade en käck dressyrträvling när där jag kan rida två olika LB samma dag.
Har köpt endagslicens för första gången. Får se om det blir fler starter.

Igår var det hoppträning för Rikard Rådås. Sara låg sjuk och glatt föreslog jag att jag kunde ta hennes plats. Mest på skämt men då Sara ändå skulle betala för lektionen kunde jag ju rida i hennes ställe. Det skulle vara gymnastikhoppning så det borde jag klara av. Har inte hoppat på ett år.
Hann rida ut en sväng på Marco. Han hade vilat i två dagar så först var han lite på tårna och kunde inte skritta. Fick stoppa honom och sen skänkla till och förklara att nu skrittar du. Strax gick det att skritta på lång tygel i skogen.

Marco spanare efter golfare

På kvällen åkte både Sara och Jonas med till Kungsbacka ridklubb. Skulle hoppa i sista gruppen så det behövdes hinder borttagare.

Vi var bara tre i gruppen. Lyxigt.
Richard hade bra övningar med två kavaletter på volt. Tre bommar i ett hörne.
Tre krysshinder på ena diagonalen och travbommar och kryss samt en oxer på den andra.
Till sist satte vi ihop allt till en bana. Hedda var laddad och tyckte det var kul. Gick lite snabbt genom de tre kryssen och jag hade svårt att få trav till bommarna. Var så roligt.
Hedda är så bussig och hoppar allt. Bara att styra och hålla lite så klipper hon av.
Efteråt undrade Jonas vad övningarna hade gått ut på och då insåg jag att det hade Rickard inte förklarat. Ofta glöms det bort. De förklarar hur man ska rida mm men inte vad syftet är.
Nu var det att bibehålla galoppen och variera tempot. Speciellt att ha galopp genom hörnet där bommarna låg. Ha takten i traven vid de bommarna och rulla på över krysset och oxern i en jämn galopp.

Vi ska skicka Hedda till Hästak på betäckning om två veckor. Hoppad att hon tar sig i år eftersom det inte gick vägen förra året men om det inte lyckas får hon komma ut och tävla med mig 😊

Idag blev det fint väder på kvällen så jag fick med Fredrik på en lång ridtur. Tog Hedda och Ratzia. Var så skönt.


Fredrik och Hedda
 
1 NORRSKEN EMMA:

skriven

GLAD PÅSK

2 zimone:

skriven

Åh va spännande!

3 Ida:

skriven

Åh vad roligt med Hästak!! Det är ju i mina trakter. 😊 hoppas hon tar sig! Jättekul att läsa om både hopp och dressyrträning, och så roligt med tävling! Woho! Heja heja! 😊 glad påsk!