Träning

En kommentar

Nu är vi igång igen 😊

Åkte till Eva i tisdags nu äntligen var vi redo att sätta igång.
Började dock med att åka till hovslagare för att fixa Marco. Sara hade förhoppningen att han skulle bara sömma i bakskorna som hade börjat låta lite.
Inte en chans sa hovis och skodde hela honom. Tur att planeringen stämde så jag hann hem och hämta Ratzia och ändå komma i tid till träningen.

Våren visade sig och det var nästan så jag ville rida i paddocken. Snart kommer vi att vara där. Gillar mer att rida ute än i manege.

Jag tog med dressyrspö det har jag inte haft på flera månader. Sporrarna har jag inte heller använt.

Det var bra att jag hade spöet i handen för Ratzia har himla respekt för det och nu slapp jag den första trista stunden då det känns som om hon inte bjuder fram.

Började som vanligt på volten för att flytta mig ut till spåret och använda inre skänkel och ledande innertygel. 

Eva var på mig att inte tappa kontakten på yttertygeln men jag tyckte jag höll i den hela tiden 😳

Jag kan tydligen inte hålla händerna still när jag rider lätt utan de rör sig trots att jag inte vill.

Började galoppera ganska tidigt och efter lite rakriktning på spåret fick jag tänka lite sluta på volten och då fick jag en fin galopp och en mjuk känsla.

Gick ut och red en åttvolt men då lurade hon mig och drog iväg och när jag bromsade saktade hon av. Gäller att ha ben även då.

Nu var det massa energi i Ratzia. Gick tillbaka till traven och fick rida skolor. Riktigt kul för nu börjar det hända lite saker.

Skulle rida öppna volt sluta. Det har vi inte gjort innan. Blev lite problem i slutan och då blev jag för ivrig och tvärade för mycket. Skall inte tvära mer för att det kärvar utan ta mkt mindre och hitta eftergiften.

Nöjda och glada skrittade vi genom skogen tillbaka till transporten. Så härligt att det är ljus så länge nu.


Ratzia ser nöjd ut.

Idag red vi ut och konditionstränade i långa backen i Bunketorp. Hörde hur ena bakskon lät och när vi galopperade upp för femte gången trodde jag den trillade av men den satt i en söm så jag drog loss den vid transporten.


Hoppas jag kan få henne skodd snart annars får vi hålla oss i paddocken. Ska åka på löshoppning på lördag. Ratzia har ju inte hoppat på flera veckor pga det tjocka bakbenet men nu är det ok igen. Kan vara roligt för henne att få hoppa utan ryttare.



 
1 Ida:

skriven

Vad roligt med bra träning! Hon ser nöjd ut!