Påskridning

Kommentera

De hotade med skitväder hela påsken men så fel de hade 😊 Vi har haft turen att bara haft kallt lite blåsigt men uppehåll och lite sol varje dag.


I torsdags hade jag egentligen inte tänkt rida då jag hade haft mycket på jobbet men på kvällen blev det mindre blåsigt och jag frågade Fredrik om han ville följa med ut. Det ville han.
Sadlade Ratzia och Hedda och red en långtur med mycket trav. Var riktigt skönt. Fia fick springa med.
Stackars Sara har legat sjuk hela påsken.

På fredagen kom Titti och red ut med mig. Titti fick rida Ratzia då Hedda hade gått mycket dagen före. Jag behövde rida Marco som vilat ett par dagar.
Vi red samma runda som jag och Fredrik gjort dagen före, men när vi kom ur skogen och skulle gå förbi några hus var det en hund i en trädgård som skällde.
Marco tvärstannade och vägrade passera. Då vågade inte Ratzia heller gå. Båda la in backen och rusade bakåt. Inte en chans att passera. Vi fick vända och rida samma väg tillbaka.
Lite lustigt att vi rider med en stor hund med oss men kan inte passera en hund i en trädgård 🙁.

Marco var med om en accident med Fia när han var ung och det sitter i. Hundar är farliga.

På påskafton fick alla vila. Jonas lagade påsklunch och min mamma kom på besök.

På söndagen fick jag med Fredrik ut igen. Nu fick Fredrik rida Ratzia. Viktigare att hon blev riden än Hedda. 
Jag fick ta Marco. Han sköter sig bra i skogen. Har inte gjort några bocksprång eller andra tossigheter. Däremot lägger han in racerskritten ibland. Funderar på om han går passgång? Gungar väldigt och går i rasande fart. Då får man bromsa och börja om i lugn skritt. Vill ju helst skritta på långa tyglar.

Gick bra för Fredrik att rida Ratzia. Red i första skogen som är kuperad så det blev mest skritt och lite trav på grusvägen.

Plötsligt hör jag hur det låter om Ratzia och ser hur hennes ena baksko trillar av 😟.
Inte bra alls. Skoddes för två veckor sen och då hade hon också tappat den skon så den hoven var trasig och svårare att sko.

Fick tag på bästa hovslagaren och i morse kunde jag åka till honom och få på den igen 😊 Läst ponnymammas inlägg om hovslagare. Är så glad och tacksam för vår.

Körde direkt till Kungsbacka ridklubb för att rida. Var ensam i stora manegen. Så lyxigt.

Efter lite avslappnande trav började jag galoppera. Efter lite galopp red jag övningen som fanns i Hippson med skänkelvikning i galopp på diagonalen. Sen var det tänkt att fortsätta i förvänd galopp genom kortsidan och ny diagonal med ökning för att komma ut i rättvänd.
Förenklade genom att rida halva diagonalen fortsätta rakt fram och sedan gå ut i rättvänd galopp och upprepa skänkelvikningen.
Fick en bättre galopp genom skänkelvikningen.

Tränade sedan skolor på kvartslinjen. Noga med att inte förböja utan i slutan ha huvudet riktat rakt fram mot kortsidan och böja bålen.
Testade även några travökningen. I LB ingår ju flera övergångar galopp och trav på diagonalen. Ganska svår rörelse. Tränade flitigt på fattningarna.
Vi var nöjda båda två när vi avslutade och åkte hem.

Fick även med mig Fredrik ut i skogen på eftermiddagen. Körde till skogen längst bort. Red nya ridspåret med mycket trav.
I en backe tog vi galopp och när Hedda kommer upp jämte Marco blir han skitsur och gör en brall och sparkar åt henne.
Hade satt på babypelham och martingal. Hade tag i halsremmen så det var ingen fara när han gjorde sitt skutt.

Fortsatte runt och tog gamla spåret tillbaka. Nu kunde Hedda trava först. Var lite lättare för Fredrik att rida först då Hedda springer på tvären när hon blir pigg.

Blev en trevlig ridtur med mycket trav.

Fredrik är riktigt bra på att rida. Har inga problem att hänga med i skogen. Tur att vi har Fredrik sim hjälper till med det mesta.

Hedda och Fredrik
Marco i skogen