Nya skador 😟

En kommentar

IgÄr var det dags att Äka till veterinÀren med Marco igen. DÄ den förra veterinÀren ville skicka honom vidare till magnetröntgen beslöt vi att Äka till en annan veterinÀr för att höra dennes synpunkter.
Fick tips att Ă„ka till Tornell i Ängelholm. DĂ„ han inte tar nya hĂ€star fick vi tid hos hans kollega Johan Lanz. Johan Ă€r sĂ€kert lika bra och sĂ„ finns ju Jonas pĂ„ kliniken ocksĂ„ sĂ„ de kan prata med varandra.
Fick med mig Jonas pĂ„ utflykten. Är ju 20 mil enkel vĂ€g. Fick frukost i bilen och bra support av Jonas. Trevligt.
NÀr vi kom fram tÀnkte jag vara ordentlig och följa med Marco nÀr han skulle gÄ ut transporten istÀllet för att lÄta honom backa ur sjÀlv och ta honom utanför transporten.
Satte Àven pÄ ett trÀns för att vara ordentlig.
Jonas fĂ€llde ner och öppnade dörrarna för honom. DĂ„ kastar han sig ur och rycker tyglarna ur hĂ€nderna pĂ„ mig. KĂ€nner hur ont det gör 😟. Tappar givetvis honom sĂ„ han springer runt lite pĂ„ gĂ„rdsplanen.
Hade ju varit sÄ mycket bÀttre att "slarva" som vanligt och inte gÄ med honom ur transporten.
Kom in till veterinĂ€ren med blodet droppande frĂ„n mitt bultande finger đŸ˜„
Fick springa nio gÄnger med Marco i löpargÄngen. KÀnde hela tiden av fingret.

VeterinÀren var vÀldigt trevlig. Gjorde en fullstÀndig utredning och efter röntgen och ultraljud och rörelsekontroller med och utan bedövning kom diagnosen; inflammation i strÄlbensbursan.
En lÄng nÄl stacks in i karleden för att behandla bursan.
Marco ska ocksĂ„ sĂ€ttas igĂ„ng sĂ„ smĂ„tt. TvĂ„ veckor med skritt och sen lite trav pĂ„ raka spĂ„r. Återbesök om tre veckor.
Det blir ju min uppgift dÄ Sara reser bort om en vecka. Hoppas han kommer att vara lugn.
Glömde frÄga om prognosen för att han ska bli frisk men veterinÀren lÀt inte det minsta tveksam sÄ jag tÀnkte inte ens tanken. FÄr frÄga mer vid nÀsta besök.

Stannade pÄ Max pÄ vÀgen hem och fick lite goda hamburgare.

Var hemma igen vid tvĂ„. Passsde pĂ„ att sova middag innan jag tog ut Ratzia pĂ„ en skogstur. MĂ€rkte nĂ€r jag skulle göra iordning henne att det var svĂ„rt att anvĂ€nda höger hand. LĂ„ngfingret gick inte att strĂ€cka ut. Även ringfingret var ömt.
Inte sÄ bra. Vilka krafter det Àr i hÀstarna.

 
1 Ida:

skriven

Ajajajaj, fingrar kommer ofta i vÀgen! Dessa djur alltsÄ. SÄ bra att ni Äkte ner, bÄde Johan och Jonas Àr jÀtteduktiga. Vi Äker dit med vissa hÀstar Àven om de flesta av vÄra hÀstar i stallet har Staffan Lidbeck som "deras" veterinÀr sÄ har nÄgra pÄllar Jonas eller Johan. Otroligt proffsiga. Har för mig att det Àr Johan som ska ta över som landslagsveterinÀr för hopphÀstarna nu nÀr Jonas Tornell slutar med det uppdraget. SÄ skönt med en diagnos och behandling! HÄller tummarna för den lille busen!