Mer träning

2 kommentarer

Tur att jag rider för Eva varje vecka annars hade jag bara lullat runt i skogen.
Eva frågade idag om jag hade tränat sen sist. Visst svarade jag och sen kom jag på att det hade jag inte alls 😱 Ratzia har vilat, jag har longerat och vi har varit i skogen.
Igår gick jag tidigare från jobbet och tog med det hem för att få vara lite ledig mitt på dan. Var en härlig höstdag.
Körde upp till skogen längst bort. Stod två bilar på min parkering. Fick precis plats jämte. Tänkte att de är nog borta när jag ska åka.
Red en härlig tur i det fina vädret. Hösten är egentligen den finaste årstiden om det är bra väder.
Höll igång rätt bra med både trav och galopp.
När jag kom tillbaka till bilen stod de andra kvar 😟 Lyckades trixa ut bilen i samma spår som jag kört in men nu stod jag på vägen med nosen i fel riktning.
Fick trixa och backa flera ggr innan jag lyckades backa in transporten så jag kunde vända runt. En riktig pärs.

Lektionen idag för Eva blev bra. Fortsatte som förra veckan med många halvhalter för att få Ratzia lättare fram och inte hänga i handen.
Fick följa spåret och sitta till halvhalter några steg och det gav stor effekt. Plötsligt var hon lättare och kändes "högre".
Fortsatte på samma sätt i galoppen. Lite svårare för nu hade jag fått massa energi i Ratzia. Nu låg hon på mer och jag fick rida med mycket ben och inte hålla i henne.
Fick rida på volten och fånga bakdelen några steg i taget. Bättre med några få bra steg än fler sämre.
Var lättare i det ena varvet. Var jobbigt för Ratzia att sätta under sig med bakbenen. Fick rida för att bibehålla galoppen och ändå låg hon på.
Svettiga och nöjda skrittade vi ut i mörkret. Nästa vecka är sommartiden slut så då är det ännu mörkare.

Red Marco i paddocken före lektionen. Nu börjar vi förstå varandra. Idag gjorde han inte några skutt alls. Skrittade i 30 minuter inkl 8 varv trav.
På torsdag ska vi åter till veterinären. Hoppas på bra besked. Kan hända att han behöver en behandling till men han måste definitivt vara bättre tycker jag.

 
1 Sara:

skriven

Tur att Marco är snäll 😊

2 Ida:

skriven

Vad du är duktig som kämpar på! Sara har tur som har dig. :) Jag kommer också vara hästvakt fr o m imorgon till 9 hästar när stallfamiljen åker på semester till Florida. Vi som är kvar i mörkret och regnet får väl hålla ihop.. ;)

Svar: 9 hästar är tufft 😉. jobbigast är ju att det är mörkt när man släpper ut dem. Bäst att fixa allt på kvällen innan så man slipper hålla på med hö och vatten på morgonen.
Beata Ekman