Härlig höst

En kommentar

Nu har jag varit ensam hemma i en vecka.
Sara och Fredrik har varit på resa i två veckor. Jonas har varit i Indien i en vecka men kom hem idag.
Henrik är borta nån stans. Har ju ingen koll alls på honom men han är ju 24 år och har vårt hem mest som en plats att hämta rena kläder.
Vädret har ju varit fint med solsken så hästarna har varit ute hela dagarna och haft det skönt.
Tilda och jag bestämde att vi skulle rida ut på lördagen. Startade i Bunketorp och red vidare till skogen i Strekered och red gamla och nya ridspåret.
Blev en härlig tur på två timmar och 14 km. Fia sprang med hela tiden och var inte ett dugg trött när vi kom hem.
Höll igång rätt bra i både trav och galopp.
Gjorde en liten avstickare till Djursjön och lät hästarna kliva i vattnet. Ratzia plaskade med frambenen så jag var nästan rädd att hon skulle lägga sig ned.

Marco ska travas i tio minuter nu. Insåg att 15 varv inte tar tio minuter så idag utökade jag till 25 varv. Travar 5 varv och skrittar lika många innan jag byter håll och travar 5 nya. Så håller vi på och det tog nästan 45 minuter.
Paddocken har blivit lös utmed spåret och på kortsidorna. Gummiflisen är nästan borta.
Körde runt med bilen och harvade. Blev bättre men inte helt bra. Får nog lägga lite pengar på att fixa till den till våren.
Marco sköter sig bra. Jag kan skritta på långa tyglar och han hittar inte på nåt dumt.
Tänkte att vi snart får ge oss ut på andra vägar. Är ju inte så kul att harva runt i en paddock.
Jag sitter och räknar varv för att ha koll på hur många varv jag travar åt gången.
I skritten rider jag lite skänkelvikningar och lite snett igenom för att tiden ska gå.
I morse var det frost men sen blev det några grader till och solen kom fram. Härliga höst.

Fick testa ett medel mot älglus via tidningen ridsport. Tyvärr hann de nog dö ut i förra frostknäppen för jag har inte sett till några.
Fia har kliat sig så jag sprutade på henne av medlet då det skulle förhindra både löss och loppor 😱 Nu är hon fet och otäck i pälsen. Inte trevligt alls.
Tror att det var väldigt mycket olja i produkten och inte speciellt trevlig att spraya på hästen eller sig själv.

 
1 Sara:

skriven

Så trevligt med långritt :)