Dressyrträning

Kommentera

Äntligen träning igen. Ratzia skulle ju vila i två veckor efter behandlingen av överbenet och sen fick jag ju rida en vecka innan jag kunde åka på träning.
Nu har hösten kommit och trots fint väder var vi tvungna att vara inne då mörkret kom. Avskyr mörkret.
Laddade min super pannlampa så att den skulle fungera. Slapp använda den men det var precis på gränsen.

Ratzia kändes fin när jag travade fram. Tyckte att jag hade lika stöd i tyglarna.
Idag fick jag öka tempot något. Sist skulle jag ju rida långsammare och inte stressa henne.

Eva sa också att jag inte får hålla balansen i tyglarna 😟 Det vill jag ju inte göra. Svår avvägning att ha stöd i tyglarna men inte hålla sig fast i dem.

Eva visste ju att jag ska tävla till helgen så jag fick rida lite rörelser. Hon är lustig Eva. Hon säjer i LB det är väl inget speciellt utan man rider väl bara runt lite 😊

Gick över till galopp. Fick räta på långsidorna och göra 15 meters volter. Såg själv i spegeln att Ratzia hade huvudet lite på sned. Alltså hänger jag i innertygel.

Fick träna på galoppen i programmen. Vända in på diagonalen, bryta av före x och sedan ny galopp. Första gångerna gick så där. Hade för dålig bjudning i den lilla travbiten så Ratzia trillade ner på bogarna.
När jag gjort om några gånger så visste Ratzia vad som skulle komma och då blev det sämre. Trasslade i vänster tygeln och fattningen blev väldigt mkt sämre.
Fick göra om på volten istället.
Nöjde oss och skrittade av.
Får inte tycka att det är bra och åka häst på tävlingen. Blir lätt så när det känns bra. Nu ska jag rida och inte tappa tempo i rörelserna.

När vi skulle gå ner till transporten i halvmörkret skällde hundarna i hundgården och det var får på båda sidor av vägen då var Ratzia skraj. Stannade och lät som en drake. Fräste och gjorde sig så stor hon kunde. Stackars häst.

I helgen var det erbjudande hos Bauhaus på spånpellets då de öppnat ny butik. Vi passade på att åka in med transporten två gånger och köpte totalt 150 säckar. Nu har vi så vi klarar oss ett tag.

Ratzias överben efter frysningen.