Dressyrträning

Kommentera
Eva träning igen. Denna gång åkte Sara och Marco med för att rida i manegen hos Eva.
Idag hade Evas man ställt tillbaka den tredje traktorn i manegen men med en vagn bakom. Han är förlustig som tror att ridhuset är ett garage.
Fungerar ju bra att rida där ändå. Ingen häst reagerar på traktorerna.
Även idag tog vi galoppen tidigt. Travade bara en liten stund innan det blev galopp.
Nu fick jag rida på framåt och tänka långa språng. Gick snabbt. Sen fick jag rida 4-5 språng för att sedan ta tillbaka och sedan fram igen och upprepa,
Rivica svarade på bra och det blev en bra galopp. 
Red som en åttvolt och fick även i den förvända galoppen rida på fram. Nu fick jag sitta som i galoppfattning hela tiden för att bibehålla galoppen.
Gjorde några byten och sen var det kört, Rivica började byta själv från förvänd till rättvänd. Saktade av fattade förvänd igen och strax så bytte hon igen. Till sist blev det en liten bit förvänd och jag kunde sakta av. Lämnade den förvända och gick över till trav.
Fick rida skolor utmed långsidan och sedan slutor på diagonalen. Fick kämpa ordentligt innan Eva var nöjd med slutorna. När jag väl hade linjen klar för mig blev det bättre.
Avslutade och red lätt några varv.

Har köpt ett bankort till travskolans bana. Den är 1500 meter lång och lite kuperad. Ungefär 1300 är så plan att den går att galopoera på. Har velat rida där länge. Passerar den varje gång vi ska till ridklubben.
Åkte bort med Rivica. Började med att skritta ett halvt varv för att sedan trava ett varv. Rivica trodde inte det var sant att en härlig harvad sandbana var till för henne.
Nästa varv fick hon galoppera. Lät henne gå i sitt eget tempo och bara galoppera på. Skrittade den lilla biten som går nedför innan vi upprepade med ett varv till på samma sätt.
Sista varvet drev jag så hon fick sträcka ut på hela raksträckan innan vi tog kort galopp. Avslutade med ett varv i trav innan jag skrittade av.
Här ska vi träna upp kondisen. Var toppen att rida där.

Banan är bred och idag var det tom lite sol men lite kyligt, runt nollan.

Fick skynda mig hem för att åka med Sara till ridklubben där hon skulle träna för Jörgen Larsson. Jag hade med Hedda och skrittade henne tre varv på klubbens ridslinga som är en km lång.
Nu var Fia med och fick lite motion.
Lastade in Hedda och såg det sista av Jörgens träning.
Även han pratade om vikten om bra galopp och längre språng. Sara var nöjd med träningen och tyckte hon fick bra hjälp. Det var Ratzia dom fick hoppa idag.