Lektion för Eva

Kommentera

Tisdag och lektion för Eva igen. Eftersom Sara skulle till ridklubben med både Bill och Hedda fick jag ta hennes transport och Volvon. Tur att vi har två ekipage att köra med.
Problemet blev bara att jag åkte iväg utan en tanke på att ta med hjälm, spö eller koppel till Fia. Det ligger ju i min bil och transport så jag behöver aldrig plocka med grejer.

Ja ja det var ju bara att hoppa upp på Ratzia ändå när vi kom fram. Skrittade en liten tur i skogen så Fia hann hitta en liten bäck att bada (blöta ner sig) i.

När jag kom upp till paddocken gick Eva och hämtade en hjälm och ett spö. Tur att tränarna har utrustning att låna ut.

Även idag var fokus på takten i traven. Ratzia får inte öka tempot och rinna iväg när det blir jobbigt eller när hon är spänd.
Har mkt enklare att få till det i höger varv.
Efter en stund blev jag varm och plockade av min tröja och hängde på staketet.
Oj så Ratzia stirrade. Tänkte att det går väl över på nåt varv men inte. Den var livsfarlig. Bäst att ta upp huvudet och gena in i volten 😡
Fick sakta av och skritta på en liten volt, sen fortsätta på den lilla volten i trav. Då först släppte hon tröjan och vi kunde fortsätta.
Kämpade på med galoppen. Räta på spåret och sedan rida på volten och ha koll på yttersidan. Fick fortsätta med åttvolt och förvänd galopp. Rida på exakt samma sätt i den förvända inte göra skillnad.
Tillbaka på volten fick jag fånga bakdelen och rida lite som sluta. Bak med ytterskänkeln och ha böjning i kroppen. Får då en bättre galopp.
Fick släppa för att upprepa igen.
Avslutade med att göra bakdelsvändningar. Knacka lite med ytterskänkeln och inte tro att jag kan trycka runt henne för då hamnar jag fel i sadeln och så blir det pannkaka.
Tyckte nog att båda hållen gick rätt bra.
Nöjda travade vi av.
Lämnade tillbaka alla lånesaker och ledde ner Ratzia till transporten. När vi passerade fåren lät hon som en drake och öronen var så spetsade att de nästan möttes mitt på huvudet.

Kom hem strax före Sara. Hon var glad som en lärka. Första hoppträningen med lille Bill hade gått så bra. Han är en stjärna så Sara. Jag väntar på filmbevis.
Samtidigt hade Tilda ridit Hedda och det hade också gått jättebra. Tilda var så nöjd. Imorgon ska de få hoppa en liten runda på c-r. Får börja så smått.

Fina Fia har koll på allt.