Helgen som gick

Kommentera
I söndags åkte vi till Falkenberg med Ratzia på hopptävling.
Fia visade hur intressant det är 😟 att titta på. Låg helt utslagen på läktaren. Som tur var fanns det andra hundar där också för Fia tror egentligen att vi åker på hundträff och att det råkar finnas hästar där också.



Ratzia hoppade fint och fick placering i både 110 och 120. Första nollan i 120. Behövde sex försök för att klara det. 
Sara hinner göra några fler starter i 120 innan säsongen tar slut.

Det fina vädret har hållt i sig om än kallare. Red ut en lång tur i lördags med Birgitta på Hedda och jag hade Ratzia. Började i Bunketorp och red sedan ända bort till det gamla ridspåret och grusvägen vid Djursjön och tillbaka. Tog nästan två timmar. Kände lite i knäna när vi kom tillbaka.

Nu när det är vintertid igen så blir det hopplöst att hinna rida ut på vardagarna. Är ju mörkt när man kommer från jobbet. Borde flyttat klockan åt andra hållet så att det var ljust längre på kvällen.

Åkte till Dennis och kollade på Rivica i måndags. Han kunde inte se att hon gick orent på något ben. Skönt att höra.
Vivi kommer imorgon och går över henne igen. Hoppas hon tycker att musklerna vid ryggen har blivit mjukare. Har ju använt Biolighten flitigt på henne.

Har longerat lite lugnt både i går och idag. Jag kan inte se nåt konstigt så nu sätter jag igång henne lite försiktigt. Jobbar nog från backen ett tag eller rider ut. Utgår ifrån att hon har haft en sträckning eller liknande i ryggen så hon kan slippa min tyngd ett tag.

Idag red jag dressyr i paddocken på Ratzia. Ska ju rida för Eva imorgon och vill ha tränat nån gång sen sist.
Tyvärr fungerade bara två av tre lampor så halva paddocken låg i halvmörker. Typiskt. Igår fungerade alla. Klagade till Fredrik och hoppas att han löser det under helgen.

Tränade mycket övergångar. Började i skritt till halt osv. Ratzia var pigg och låg på rätt mycket. Försökte räta på mig och bromsa henne men det var svårt.

Red mest av förklarliga skäl på ena volten. Bytte volt genom att rida framdelsvändningar. Tycker det är en bra rörelse för att få henne att gå undan för skänkeln.

Red lite förvänd galopp och lyckades rida genom fyra hörn innan jag saktade av. Försöker komma ner i sadeln men hon skjuter upp mig. Ska släppa knät och ha vaden intill och rumpan i sadeln.

Lyssnade på en ljudbok av Håkan Nesser när jag höll på i stallet. Tycker att hans böcker är bra. Har snart lyssnat igenom allihop.